O analiză de Constantin POIANĂ – Manager de calitate, evaluator de servicii de sănătate

 

La ce ne gandim cand vorbim despre instruire ?

In primul rand la a da (cuiva) învățătură, a transmite (cuiva) cunoștințe, a pregăti (pe cineva) într-un domeniu oarecare , in cazul nostru a invata personalul cum sa previna, cum sa evite, cum sa nu faca manevre, actiuni care pot pune in pericol sau pot agrava starea de sanatate a pacientilor .

Instruirea nu inseamna doar monolog; dialogul, intrebarile si gasirea unor raspunsuri pot fi deosebit de importante in realizarea unor instruiri de calitate, cu beneficii imediate si permanente!

Procesul de instruire și dezvoltare a personalului este un proces planificat și sistematic care are ca obiectiv eliminarea decalajului dintre nivelul de performanță existent și cel dorit. În cadrul spitalului nostru, procesul de instruire constă în parcurgerea unui ciclu alcătuit din patru etape:

 

  • Identificarea nevoilor de instruire
  • Elaborarea planurilor și planificarea instruirii
  • Furnizarea instruirii
  • Evaluarea rezultatelor instruirii

 

Identificarea nevoilor de instruire

Care ar fi acestea la nivelul institutiei ?

Pe linie de S.P.L.I.A.A.M., M.C. , S.S.M., S.U.,  E.M.M.,  Hemovigilenta , etc

Nevoile de instruire sunt specifice pentru fiecare sector de activitate si pentru fiecare categorie profesionala, in functie de competente .

Nevoile de instruire pot fi identificate in functie de problemele si neconformitatile aparute in urma auditurilor interne / externe , evaluarilor , controalelor din partea diferitelor institutii ale statului si, nu in ultimul rand, in urma verificarilor interne din partea structurilor cu atributii de control, verificare , constatare !

 

Elaborarea planurilor  și planificarea instruirii .

Planurile de instruire trebuie elaborate de catre structurile abilitate sa faca acest lucru , prin specialistii existenti . Acestea se  intocmesc, de regula, in ultima luna a anului in curs pentru anul urmator , si contin temele propuse pentru instruire. In continuare, planurile sunt analizate , verificate si supuse aprobarii, in functie de specificul fiecaruia – manager, director medical , etc.

Planurile trebuie sa fie clare , sa fie stabilite periodicitatea instruirii , responsabilul cu instruirea , timpul necesar , cine participa .

Dupa elaborare si aprobare planurile vor fi aduse la cunostinta sefilor/ coordonatorilor de sectii, compartimente, alte structuri

 

Furnizarea instruirii

Instruirile se fac la datele stabilite in prealabil si anuntate cu cel putin 72 ore inainte .

Personalul care urmeaza sa fie instruit, de regula sefii/ coordonatorii,  va fi convocat in urma unei note interne aprobate de catre manager si director medical.

Instruirile se fac in baza unor tematici aprobate si inregistrate .

Cei care fac instruirea trebuie sa detina competente in domeniul respectiv , sa stapaneasca bine tematica , sa aiba puterea de a convinge si de a raspunde la intrebarile venite din partea colegilor .

La randul lor, cei instruiti vor transmite informatiile primite si vor instrui personalul din subordine pe baza tematicii .

 

Evaluarea rezultatelor instruirii

Fiecare sesiune de instruire, indiferent de specificul ei, va fi insotita de un F.C.I. ( Formular de confirmare a instruirii).

Acest formular va contine evidenta celor prezenti , numele / prenumele , functia , sectia / compartimentul , semnatura si evaluarea angajatului .

Evaluarea personalului se face verbal, dupa sesiunea de instruire, si consta in adresarea unor intrebari din tematica prezentata .In final, se acorda calificative – bine , satisfacator sau nesatisfacator . Daca sunt angajati care au obtinut calificativul de nesatisfactor , se va repeta cu acestia sesiunea de instruire !

 

De ce instruirea personalului poate fi o modalitate eficientă de prevenire a E.A.A.A.M. ?

 

Personalul bine instruit si informat va preveni, in primul rand, aparitia riscurilor, atat pentru pacienti cat si pentru pesonal .

Pentru ca a fi bine informat inseamna a lucra corect, respectand reglementarile interne si externe .

Pentru ca instruirea permanenta si informarea eficienta va duce la cresterea gradului de  satisfactie a pacientului .

Pentru ca o instruire permanenta si eficienta poate duce la cresterea calitatii serviciilor oferite.

Pentru ca investitiile in instruirea angajatilor aduc numai avantaje pe termen mediu si lung.

Instruirea angajatilor reprezinta asistenta acordata acestora pentru a-i ajuta sa invete din propriile sarcini zilnice de munca, dar si pentru imbunatatirea activitatii lor, respectiv a rezultatelor de impact si imagine a  institutiei sanitare .

Instruirile, daca devin normalitate, vor fi privite cu ochi buni de catre personal care se va implica si va constientiza importanta acestora !

Noi am facut o regula din a ne intalni si discuta toate problemele noastre, propuneri de imbunatatire a activitatii, noutati. La aceste discutii constructive  au fost invitati si reprezentanti ai pacientilor , asta pentru a ne asigura ca ei sunt alaturi de noi si sa le garantam ca mereu vor fi prioritatea noastra.

Din experienta noastra, pot spune cu certitudine ca fara elaborarea unor planuri de instruire / informare eficiente si ancorate in realitate nu vom putea avea niciodata pretentia ca putem oferi servicii medicale de calitate si ca vom avea pacienti cu un grad ridicat de satisfactie . Totul depinde de noi , de viziunea si implicarea  noastra atat din unitatea  sanitara in care ne desfasuram activitatea  cat si de la nivel national!