boldea_valentin.jpgJudeţul Galaţi, alături de judeţele Brăila şi Tulcea, este inclus într-un proiect de implementare a unei reţele de telemedicină în mediul rural, care va deveni funcţional în luna noiembrie, a anunţat, luni, purtătorul de cuvânt al Direcţiei de Sănătate Publică, Valentin Boldea.

Potrivit acestuia, programul „Creşterea calităţii actului medical în zonele rurale prin implementarea unui sistem informatic de medicină”, este dezvoltat de Ministerul Sănătăţii şi va costa 82 milioane lei. În acest program vor fi implicate trei spitale judeţene, 500 de medici specialişti şi 198 de medici de familie din cele trei judeţe. La nivelul judeţului Galaţi s-a constituit un grup de lucru din care fac parte reprezentanţi ai Direcţiei de Sănătate Publică, ai medicilor de familie şi ai Spitalului Judeţean de Urgenţă.

Cei 198 de medici de familie din mediul rural ar urma să primească în comodat analizoare de biochimie, electrocardiografe, spirometre şi ecografe de la Ministerul Sănătăţii, prin direcţiile de sănătate publică din cele trei judeţe. În judeţul Galaţi, 110 medici de familie au deschise cabinete în mediul rural.
Cu ajutorul acestei aparaturi, medicii de familie din zonele rurale vor avea la dispoziţie aparatură medicală pentru investigaţii şi o aplicaţie prin care, online, în timp real, vor putea transmite unui medic specialist datele medicale ale unui pacient aflat în cabinetul lor. Pe baza acestora, specialistul va putea da un diagnostic fără a mai fi nevoie de transportul pacientului la spital, decât în caz de urgenţă medicală.

„Se va instala o aplicaţie informatică, atât la medicul de familie, cât şi la cei specialişti. Prin aplicaţie, medicii de familie vor putea transmite în timp real, de la cabinetul lor către medicul specialist, datele pacientului şi vor putea realiza investigaţii, cum ar fi cele de ecografie, dar şi electrocardiograme. Dacă nu este vorba de o situaţie de urgenţă, medicul specialist care primeşte datele trebuie să dea un răspuns în maxim 72 de ore. Aşa se vor reduce şi listele de aşteptare la medicul specialist, deoarece nu toţi pacienţii din mediul rural vor trebui să mai ajungă fizic la medicul specialist. Din noiembrie, acest program ar trebui să fie funcţional”, a declarat Valentin Boldea.

Proiectul se află în prezent în faza de implementare. Pentru ca legătura între cabinetele medicale din mediul rural şi spitale să poată fi susţinută, aplicaţia informatică va fi gestionată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, instituţie care va oferi şi spaţiul necesar pentru depozitarea serverelor.
Singura problemă care încă nu este lămurită, este cea legată de cointeresarea medicilor specialişti. Serviciile lor vor fi plătite, dar nu direct lor, cum este cazul medicilor de familie, ci spitalelor în ambulatoriile cărora îşi desfăşoară activitatea. AGERPRES