telefon.jpgPrimul serviciu telefonic de sfat medical pediatric de urgenţă din România, care funcţionează la Cluj de aproximativ trei luni, a înregistrat până în prezent peste o mie de apeluri, iar dintre acestea mai mult de jumătate au fost cazuri rezolvate telefonic, fără a mai fi nevoie ca părinţii să ajungă cu copiii la camera de gardă a Spitalului de Urgenţă.

Coordonatorii proiectului au prezentat, joi, primele rezultate ale proiectului „Peditel” de la iniţiere în luna ianuarie a acestui an. În cele două luni şi jumătate au fost primite 1.100 de apeluri telefonice, dintre care peste 600 au fost cazuri soluţionate telefonic.

„Sute de părinţi nu au mai fost nevoiţi să bată drumul până la spital. Părinţii sună pentru febră, tuse, ajustări ale medicaţiei, vărsături, diaree, acestea sunt motivele principale. Toate feed-backurile de la părinţi sunt foarte bune. Sincer să fiu, nu mă aşteptam să nu fie reclamaţii. Este un lucru care merge. Când medicul de familie are 20 de consultaţii pe zi şi nu mai poate primi nici urgenţele majore, atunci efectiv părintele ce putea să facă, decât să ia copilul să fugă cu el la Urgenţe. Aşa acum sună la 1791 24 de ore din 24, şapte zile din şapte”, a declarat directorul medical al Spitalului de Urgenţă pentru Copii Cluj, Călin Lazăr.

Serviciul este deservit în prezent de 34 de medici care lucrează în ture pentru asigurarea activităţii serviciului telefonic de sfaturi medicale de urgenţă pediatrică. „La început fireşte medicii, colegii mei, au avut reticenţe pentru că actul medical presupune un examen obiectiv, ori noi prin acest serviciu nu putem intra în contact direct cu bolnavul. Deci cu atât mai mult medicii au avut curaj şi activitatea lor este foarte importantă”, a declarat managerul Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii Cluj, Cornel Aldea.

Serviciul „Peditel” are o colaborare şi cu Serviciul 112, acesta din urmă fiind apelat de medici atunci când este depistat un caz foarte grav de copil bolnav. Coordonatorii serviciului de asistenţă telefonică pentru urgenţe pediatrice speră să poată extinde această colaborare cu serviciul 112 şi în sensul direcţionării apelurilor către 1791, atunci când se consideră că părintele unui copil bolnav poate fi ajutat de medicii de la „Peditel”.

Proiectul are aprobare pentru un an de zile de la Ministerul Sănătăţii, precum şi o finanţare în valoare de 42.000 de euro oferită de Fundaţia Vodafone România. La finalul anului, coordonatorii proiectului vor încerca să găsească alte finanţări. Horea Uioreanu, preşedintele Consiliului Judeţean, instituţie care administrează Spitalul de Urgenţă pentru Copii Cluj, a promis că va acorda tot sprijinul acestui proiect. Serviciul „Peditel” 1791 poate fi apelat de oriunde din ţară. Deocamdată majoritatea apelurilor au fost efectuate din Cluj, însă câteva zeci de telefoane au fost date şi din alte judeţe. AGERPRES