O analiza de Constantin POIANA – Manager de calitate Spitalul Orasenesc Buhusi, evaluator de servicii de sanatate

 

Despre monitorizarea unitatilor sanitare acreditate s-a scris mult si probabil se va scrie la fel de mult  si de acum inainte Important de retinut este ca baza legala este ORDINUL Presedintelui ANMCS Nr. 639/2016 din 18 octombrie 2016 , ordin care reglementeaza metodologia de monitorizare a unitatilor sanitare acreditate. La baza elaborarii acestui ordin a stat faptul ca o unitate sanitara acreditata nu se preocupa de calitatea seviciilor medicale si a actului medical doar din 5 in 5 ani, ci trebuie sa existe continuitate, trebuie sa demonstreze ca standardele din acreditare se mentin si dupa evaluare. Monitorizarea postacreditare urmareste conformitatea unitatilor sanitare acreditate cu cerintele standardelor de acreditare si cu celelalte prevederi legale aplicabile pe toata durata de valabilitate a acreditarii!

Monitorizarea unitatilor sanitare acreditate este o activitate complexa care cuprinde monitorizarea anuala, semestriala, la modificari de structura si monitorizarea evenimentelor adverse.

Monitorizarea anuala consta in raportarea setului de indicatori prevazuti (registrul Riscurilor la nivelul USP, lista procedurilor elaborate, lista protocoalelor elaborate si forma de organizare a SMC/ planul de actiuni pentru anul in curs), la termenul comunicat de catre ANMCS .

Monitorizarea semestriala se refera la raportarea indicatorilor specifici (morbiditate spitalizata,  nr. CNP-uri internate, structura veniturilor si a cheltuielilor, secții/compartimente de sine statatoare, UPU/CPU, ambulatoriu), pentru semestrul incheiat.

Raportarea modificarilor de structura se refera la înfiinţarea sau desfiinţarea de secţii/compartimente de sine stătătoare , raportarea se face în maxim 30 de zile de la autorizarea unei noi structuri, în maxim 10 zile de la relocarea activității unei secții / unui compartiment  sau încetarea suspendării activității într-o secție / într-un compartiment. In cazul in care nu exista modificari de structura, raportarea se face semestrial în ultima zi lucrătoare din cadrul unui semestru , bifand casuta „Confirmare lipsă modificări de structură în ultimul semestru , vezi arhiva, nu s-au înregistrat modificări de structură în ultimele 6 luni„.

Monitorizarea permanentă a evenimentelor adverse apărute (adverse / santinela / ”near-miss”) presupune raportarea de către unitatea sanitară şi colectarea de către A.N.M.C.S., fără caracter acuzator, în vederea învăţării din erori, a evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale.

E.A.A.A.M. se pot defini astfel :

– Eveniment advers (eveniment considerat prevenibil, care reprezintă afectarea neintenţionată şi nedorită a sănătăţii, rănirea, îmbolnăvirea, dizabilitatea temporară sau permanentă sau chiar moartea pacientului, asociată asistenţei medicale ).

– Eveniment santinela (eveniment catastrofic, soldat cu decesul sau invaliditatea permanentă a pacientului sau necesită o perioadă lunga de recuperare post-eveniment, care reflectă grave disfuncționalități la nivelul unității sanitare și care necesită o analiză și măsuri imediate) .

– Eveniment pre-santinela (eveniment care în absența unei intervenții prompte și adecvate ar fi putut duce la decesul sau invaliditatea pacientului, care nu are efecte ce necesită masuri speciale de recuperare, care reflectă grave disfuncționalități la nivelul unității sanitare și care necesită o analiză și măsuri imediate) .

– Accident (eveniment care a produs prejudicii tratabile pacientului și pentru a cărui rezolvare a fost necesară o intervenție suplimentară asupra acestuia).

– Eveniment near-miss /sub-eveniment (eveniment care nu a afectat pacientul, fără o intervenție deliberată pentru evitarea sa sau eveniment cu capacitatea de a provoca vătămări, dar care nu are consecințe negative, datorită identificării și corectării în timp util și corecte a posibilelor consecințe pentru pacient).

– Incident (eveniment survenit in cursul unui proces de ingrijire, fara urmari asupra pacientului, care a fost identificat si rezolvat inainte de a produce afectarea pacientului) .

Neraportarea in termen a indicatorilor de monitorizare poate duce la initierea unei vizite de monitorizare. Aceasta poate fi anunţată si se realizează în următoarele situaţii: unitatea sanitară, în mod repetat, fie refuză transmiterea documentaţiei stabilite sau nu respectă termenele stabilite prin prezenta metodologie, fie nu respectă formatul solicitat al documentelor necesare procesului, alterând conţinutul predefinit al acestora, fie transmite documente incomplete; unitatea sanitară nu respectă termenele stabilite în Planul de îndeplinire a cerinţelor de monitorizare; unitatea sanitară îndeplineşte Planul de monitorizare în proporţie mai mică de 75%; unitatea sanitară nu raportează evenimentele adverse asociate asistenţei medicale în termenele şi în modalităţile prevăzute în prezenta metodologie). Vizita inopinată  se efectuează în orice moment al valabilităţii acreditării, la decizia preşedintelui A.N.M.C.S.

 

Măsurile adoptate în urma monitorizării pot fi următoarele:

Confirmarea conformităţii unităţii sanitare până la următoarea monitorizare, în situaţia în care prin Raportul final de etapă de monitorizare se constată îndeplinirea a minimum 75% din grila de validare a etapei de monitorizare;

Declanşarea procesului de reevaluare a unităţii sanitare, numai în cazul primelor două etape de monitorizare, în situaţia în care prin Raportul final de etapă de monitorizare se constată îndeplinirea a mai puţin de 75% din grila de validare a etapei de monitorizare.

Din cele mai sus enumerate rezulta faptul ca misiunea si viziunea membrilor S.M.C. nu este una usoara sau neinsemnata . Colaborarea dintre acestia si echipa de management , sefii de sectii / compartimente sau alte structuri este una esentiala pentru buna desfasurare a tuturor activitatilor dintr-un spital . Aceasta colaborare  duce la formarea  unui climat propice dezvoltarii sistemelor de management al calitatii si a calitatii serviciilor medicale .

S.M.C. de la USP unde imi desfasor activitatea este una dintre primele infiintate la nivel national . Avem in spate o experienta de peste 5 ani , am fost in schimb de experienta la altii si, la randul nostru, am primit in vizita multi colegi din tara . Am invatat unii de la altii, am acumulat informatii care ne-au ajutat in acordarea  serviciilor medicale bine apreciate de pacienti! Acesta trebuie sa fie rolul nostru , sa promovam  si sa implementam  conceptul de calitate,  sa fim aproape de pacienti si de nevoile lor!