Un material de Constantin POIANĂ – Evaluator de servicii de sanatate / Manager de calitate

Au trecut 5 ani de cand prin lege a fost reglementata functionarea Structurilor de Management al Calitatii Servicilor medicale (S.M.C.)  in cadrul unitatilor sanitare cu paturi datorita ministrului sanatatii de atunci care a constientizat importanta si necesitatea infiintarii acestora, 5 ani in care unitatile sanitare au fost cumva obligate sa aiba functionale aceste structuri – unii la nivel declarativ, altii la nivel functional. Cine a avut de castigat, raspunsul este simplu: mai bine sa ai totul functional si sa te poti baza pe structurile proprii, pentru certificarile ISO, pentr acreditarea ANMCS, pentru cresterea calitatii actului medical / nemedical decat sa recurgi la servicii externe, care, desi sunt performante,  nu pot sta permanent langa tine si mai ales atunci cand ai nevoie. Pariul, pana la urma, a fost castigat de cei care in toti acesti 5 ani si-au intarit aceste structuri cu oameni pe care se pot baza si pe specialisti din diverse domenii – medici, economisti, juristi, asistenti medicali, etc., oameni care  au fost formati de catre profesionisti (S.N.S.P.M.P.D.S.) sa faca bine aceasta munca, au fost formati sa implementeze sistemele de management al calitatii in propria curte si sa dezvolte o cultura a calitatii.

Calitatea serviciilor medicale si  conceptul de calitate sunt pentru noi termeni relativ noi dar, de la zi la zi, castiga tot mai mult teren in dezvoltarea si performanta institutiilor sanitare, in satisfactia pacientilor si in calitatea serviciilor medicale oferite.

Structura de management al calitatii serviciilor medicale trebuie sa fie mana dreapta  a managerului, dar, la fel, trebuie sa fie si mana dreapta a celorlalte structuri medicale si nemedicale din spital. Aceasta trebuie sa sprijine si sa ajute la implementarea conceptului de calitate, la dezvoltarea serviciilor medicale si in a oferi pacientilor un act medical si conditii hoteliere de calitate.

Colaborarea dintre SMC si celelalte structuri este esentiala in implementarea sistemelor de management al calitatii, dezvoltarea profesionala a personalului, renuntarea la mentalitatile vechi care dauneaza sistemului si, nu in ultimul rand, aceasta colaborare poate fi motorul care va duce la dezvoltarea si reasezarea sistemului sanitar romanesc.

In acest moment tot mai multe sunt vocile care spun ca odata infiintate, aceste structuri (SMC) au nevoie de sprijin care poate veni prin modificarea Ordinului Ministrului Sanatatii 975/ 2012 , modificare ce va reaseza aceste structuri conform realitatilor existente in ziua de azi. A trecut perioada pionieratului care a stat la baza infiintarii acestora. Trebuie sa se tina cont de conditiile existente acum, de cerintele pacientilor si de ce dorim sa le oferim acestora. E absolut necesar sa se acorde sprijin SMC-urilor, care au dovedit ca se poate si ca sunt un pilon important in dezvoltarea institutiilor sanitare.

Suntem siguri ca avem in spate o institutie puternica (A.N.M.C.S.), ce a inteles perfect nevoile si idealurile celor care lucreaza in cadrul acestor structuri. Noi vrem sa tinem  pasul cu vremurile, tocmai pentru a fi alaturi permanent de maria sa, Pacientul!