Alternativa pentru cei care refuză cardul de sănătate din motive religioase sau de conştiinţă va fi o adeverinţă de asigurat valabilă trei luni de la emitere, a declarat miercuri, într-o conferinţă de presă, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea.
„Proiectul de act normativ conţine şi propunerea CNAS ca adeverinţa de asigurat, valabilă trei luni de la emitere, să fie alternativa pentru cei care refuză cardul din motive religioase sau de conştiinţă. Pentru obţinerea acestei adeverinţe, asiguratul va depune o declaraţie pe propria răspundere că refuză cardul de sănătate din motive religioase sau de conştiinţă şi va depune cardul de sănătate, în cazul în care i-a fost distribuit. Menţionăm faptul că această alternativă presupune deplasarea periodică a asiguratului la casa de asigurări pentru a solicita adeverinţa de asigurat. Cardurile nerecepţionate sau returnate de către asiguraţii care le refuză vor rămâne la casa de asigurări, de unde le pot ridica oricând, în cazul în care revin asupra deciziei”, a precizat Ciurchea.
Ciurchea a menţionat că la CNAS au depus cereri prin care refuză cardul aproximativ 4.000 de persoane.
El a subliniat faptul că acest card de sănătate nu intră în contradicţie cu nicio religie şi nu conţine date medicale şi nici nu are date care să pună sănătatea în pericol, „nu emite radiaţii şi nici unde de şoc”. „Asiguratul primeşte un card pe care sunt inscripţionate doar datele de identificare în sistem. El poate fi folosit în această formă sau posesorul lui poate opta pentru inscripţionarea unui minim de date medicale. Cardul naţional de sănătate are rolul de a confirma calitatea de asigurat într-un mod mult mai rapid şi de a valida, în vederea decontării din fondul de sănătate, servicii medicale reale de care a beneficiat asiguratul”, a explicat Vasile Ciurchea.
Potrivit şefului CNAS, proiectul de hotărâre de guvern care conţine normele metodologice de aplicare a cardului naţional de sănătate s-a aflat în dezbatere publică şi va fi analizat şi supus aprobării în şedinţa de Guvern de miercuri. „Acest proiect de act normativ prevede utilizarea cardului naţional de sănătate în paralel cu actualul sistem de validare a serviciilor medicale, în perioada 1 februarie – 31 martie 2015. În acest fel, se va asigura accesul la servicii medicale şi celor aproximativ 800.000 de asiguraţi care încă nu au intrat în posesia cardului”, a spus Vasile Ciurchea.
Potrivit acestuia, începând cu data de 1 aprilie 2015, cardul naţional de sănătate va deveni unicul instrument de validare a serviciilor medicale.
Ciurchea a precizat că nimeni nu va rămâne fără servicii medicale de la 1 februarie, chiar dacă de la acea dată nu a intrat în posesia cardului. „Cardurile naţionale de sănătate nedistribuite şi predate de către operatorul de servicii poştale la casele de asigurări de sănătate sunt distribuite asiguraţilor de către casele de asigurări de sănătate, fie prin prezentarea acestora la sediul casei de asigurări de sănătate la care este luat în evidenţă asiguratul, fie prin intermediul medicilor de familie, cu ocazia primei prezentări în vederea acordării unui serviciu medical”, a susţinut preşedintele CNAS.
El a declarat că începând de săptămâna trecută sute de medici de familie au solicitat preluarea cardurilor pentru asiguraţii din listele lor. Vasile Ciurchea a ţinut să precizeze că pentru acei asiguraţi care nu sunt înscrişi pe lista unui medic de familie cardurile de sănătate se eliberează la sediul casei de asigurări în evidenţa căreia se află. „Pacienţii nu trebuie să îşi lase cardurile la niciun furnizor de servicii medicale”, a atenţionat preşedintele CNAS, care a spus că deja mai mult de 500.000 de pacienţi şi-a folosit cardurile.
În cazul în care cineva îşi va pierde cardul, îl va distruge sau îşi va schimba numele, se poate elibera un alt card, dar contra cost, care va ajunge la asigurat în termen de 30 de zile prin poştă. „În această situaţie este stabilită o procedură simplificată, care presupune un singur drum la casa de asigurări pentru a depune o cerere-tip, copie de pe CI şi actele doveditoare pentru plata contravalorii cardului şi a cheltuielilor de distribuire prin servicii poştale. Plata se va efectua la sediul casei de asigurări iar cheltuielile sunt identice cu cele efectuate de CNAS şi MS pentru primul card. Mai exact, costul de producţie al cardului este de 2,2 euro + TVA, iar costul de distribuire este de 2,74 lei + TVA. După depunerea documentelor, asiguratul va primi acasă, în termen de 30 de zile, noul card. Între timp, cardul va apărea inactiv în sistem, iar asiguratul va beneficia de servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate”, a arătat Vasile Ciurchea.
El a susţinut că procesul de tipărire şi de distribuire a cardului de sănătate va continua şi după 1 februarie şi 1 aprilie pentru asiguraţii care vor împlini în viitor vârsta de 18 ani şi/ sau dobândesc calitatea de asigurat. Până la primirea cardului de sănătate, aceste persoane vor beneficia de servicii medicale în baza unei adeverinţe care înlocuieşte cardul, valabilă nu mai mult de 30 de zile de la emiterea acestuia. „După ce proiectul de HG va fi aprobat, va fi emis un Ordin de preşedinte CNAS care va conţine reglementările referitoare la modul de eliberare a cardului duplicat”, a adăugat preşedintele CNAS.
El a mai afirmat că persoanele care călătoresc în străinătate pot solicita cardul european la casa de asigurări de sănătate şi a precizat că cel naţional se foloseşte doar pe teritoriul ţării. AGERPRES