În cadrul celei de-a cincea ediţii a Conferinţei naţionale „Bune practici pentru o bătrâneţe frumoasă” s-a lansat studiul Topul nevoilor vârstnicilor şi s-au prezentat soluţiile oferite seniorilor. Topul a fost realizat prin prelucarea datelor colectate, în perioada 2015-2021, la Telefonul Vârstnicului.
Telefonul Vâstnicului este singura linie telefonică naţională, gratuită şi confidenţială, dedicată seniorilor şi operată de Fundaţia Regală Margareta a României.
În cei 6 ani de funcţionare, linia socială a înregistrat peste 66.000 de apeluri de la seniori din toată ţara, se arată într-un comunicat. Dintre cei 12.000 de apelanţi unici, aproape 5.000 locuiesc în Bucureşti, 45% locuiesc singuri, iar 27% au vârsta între 70 şi 80 de ani. Topul nevoilor vârstnicilor din România relevă care sunt cele mai importante nevoi cu care se confruntă seniorii şi soluţiile oferite de Fundaţie.
Solicitările pe care seniorii le-au exprimat în acestă perioadă la Telefonul Vârstnicului au vizat cinci mari categorii de nevoi: 1. informaţii utile şi actualizate; 2. îngrijire şi sprijin practic în funcţie de gradul de dependenţă; 3. sprijin emoţional şi psihologic; 4. ajutor material sau financiar; 5. nevoia de a fi activ şi de participare la viaţa socială.
Linia telefonică este cel mai des accesată pentru a obţine informaţii utile, practice şi actualizate referitoare la diverse nevoi ale apelanţilor (4.834 persoane). Accesul limitat la informaţii este cauzat de fenomenele sociale de izolare şi discriminare a vârstnicilor, de migraţia familiilor tinere din ultimii ani, dar şi de lipsa abilităţilor sau a mijloacelor moderne de informare, într-o societate digitală tot mai avansată, se mai arată în document.
Cele mai multe persoane care au solicitat diverse informaţii sunt în Bucureşti (1.937), iar cele mai puţine în Banat (195) şi Dobrogea (182). Telefonul Vârstnicului a oferit date de contact, adrese, orare de funcţionare, proceduri, dar şi informaţii despre resursele existente în comunităţile locale.
Nevoia de îngrijire şi sprijin practic ocupă locul doi în acest top. Solicitările emise de seniorii care au o vârstă înaintată sau o stare de sănătate precară, ori de aparţinătorii acestora, sunt punctuale şi specifice, în funcţie de gradul de dependenţă.
Aproape 3.500 de persoane au primit îndrumare despre cum pot accesa sau obţine: informaţii şi servicii medicale specializate, îngrijire la domiciliu sau sprijin la activităţi de menaj, supraveghere specializată, însoţirea la diferite activităţi, ajutor la cumpărături, informaţii despre centre rezidenţiale pentru vârstnici şi procedura de instituţionalizare.
Pandemia a accentuat situaţiile dificile în care mulţi dintre seniori se regăsesc şi a creat altele noi. În cei 6 ani de funcţionare, au fost înregistrate 2.139 de solicitări pentru sprijin financiar sau material, iar peste jumătate au fost adresate în ultimul an. Pentru rezolvarea acestor probleme, vârstnicii au fost îndrumaţi către cantine sociale şi organizaţii de unde au primit regulat pachete cu alimente sau tichete sociale.
Două din problemele acutizate în acest ultim an le reprezintă de singurătatea şi izolare socială. Telefonul Vârstnicului a răspuns nevoii de sprijin emoţional celor peste 1.000 de seniori în această situaţie, prin servicii proprii de consiliere psihologică şi reapelarea săptămânală a celor afectaţi de singurătate, sau prin redirecţionare către organizaţii partenere.
Dintre vârstnicii care au sunat la Telefonul Vârstnicului în perioada 2015-2021, 736 şi-au exprimat dorinţa de a fi activi şi de a se implica în viaţa socială şi după pensionare. Îndrumaţi de echipa de la linia socială de ajutor, aceştia au participat la acţiuni de voluntariat în comunitate şi la activităţi organizate în cluburile de seniori care, în perioada pandemiei, şi-au adaptat activităţile la noile condiţii socio-sanitare.
Telefonul Vârstnicului poate fi contactat gratuit la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 şi sâmbăta între 08:00 – 16:00.
Parteneri: Enayati Medical City, Medic Hub
Sponsori: Fundaţia Vodafone România, Hochland România, Raiffeisen Bank, Kaufland România #ÎnStaredeBine, Johnson & Johnson România, Compania Naţională Loteria Română, Metropolitan Life, Johnson Wax, Adobe, Sofmedica, Pfizer Romania, City Grill.
Parteneri media: Alphega Farmacie, Sănătatea buzoiană, Farmacia Ta şi Galenus.