Domeniul vânzărilor este, în general, un domeniu dinamic, presărat cu numeroase provocări, care necesită perseverență, muncă susținută și adaptabilitate. Însă, în vânzările produselor farmaceutice fiecare obstacol depășit, fiecare reușită sunt cu atât mai importante cu cât, la finalul zilei, știi că, prin munca ta, ai contribuit la îmbunătățirea vieții unui pacient.
Despre ingredientele unui parcus de succes în acest domeniu deosebit de competitiv vorbește Simona Tătaru, Coordonator vânzări farmaciile Alliance Healthcare:
Cum ai ales să lucrezi în acest domeniu?
Cred că dintotdeauna mi-am dorit să lucrez într-un domeniu care să-ți ofere posibilitatea ca în fiecare zi să înveți ceva nou. Am fost mereu atrasă de oamenii de la care ai ceva de învățat, de situațiile care îți ridică permanent provocări noi și de o viață activă și, cu siguranță, domeniul acesta a reușit de-a lungul anilor să îmi ofere ceea ce mi-am dorit și foarte multe în plus. La început, îmi doream statutul, o femeie independentă financiar, care să reușească prin forțe proprii. Am descoperit cu timpul, că puterea vine și cu înțelepciunea pe care o dobândești fiind atentă la mediul în care îți desfășori activitatea și felul în care lași amprenta asupra tuturor acțiunilor în care te implici.
Cred că domeniul pe care ni-l alegem pentru a ne dezvolta carieră, trebuie să vină neapărat și cu satisfacții non financiare, pentru că numai așa poți la finalul zilei să fii mulțumită cu ține însăți. Să ai posibilitatea să ajuți, să poți fi în anumite situații exemplu pozitiv pentru cei din jur, să empatizezi și să arăți că îți pasă, de fiecare dată când ai ocazia.
Cum arată o zi obișnuită de lucru pentru tine? Cât e rutină și cât e nevoie să te adaptezi situațiilor punctuale? Care este rolul tău în echipă?
Nu cred că există o zi obișnuită, decât dacă o lași să fie. Văd obișnuința ca pe o piedică în dezvoltare. Se creează într-adevăr niște automatisme, dar fiecare zi are particularitățile sale și ăsta este de fapt farmecul, să te adaptezi situațiilor, dar să o faci cu naturalețe și fără să simți că faci un efort suplimentar. Asta se întâmplă doar atunci când îți place ce faci. Mă ghidez mereu după cuvintele lui Vincent Van Gogh: „I would rather die of passion than of boredom” (Aș prefera să mor din pasiune decât de plictiseală).
Rolul meu în echipă este să existe o echipă în adevăratul sens al cuvântului, ceea ce asigură, din punctul meu de vedere, succesul. Să mă asigur că tipul de management pe care îl aplic este acela care îi face pe oameni să se autodepășească, să își dorească mai mult de la ei, să fie prezenți. Să fie competitivi, dar să-și păstreze respectul, legătura, compasiunea, empatia unii față de ceilalți. Să poată fi vulnerabili în anumite situații fără a se teme că este o slăbiciune. Rolul meu este să mă asigur că oamenii din echipă, vor să fie, deopotrivă, independenți financiar, dar totodată să își pună amprenta asupra muncii lor.
Tradițional, reprezentanții de vânzări din majoritatea industriilor obișnuiau să fie bărbați. Cum tratează o femeie acest rol? Din punctul tău de vedere, există diferențe în modul în care abordează o femeie task-urile zilnice, clienții, partenerii de business față de colegii ei?
Din punctul meu de vedere, sunt preconcepții induse de societate și cu cât societatea este mai limitată din punct de vedere al educației, diferențele dintre bărbați și femei sunt și mai mari.
Am învățat chiar în această companie că nu se fac diferențieri la acest nivel. Probabil de aceea am și rezistat aici atât de mult, pentru că deși încă mai există discriminări de genul descrise de tine în societate, eu nu le-am simțit aici. Am învățat că femeile și bărbații într-o companie cu viziune, se pot foarte bine completa reciproc și dacă există diferențe de abordare, de atitudine uneori, cum este firesc să fie, cu siguranță acestea sunt de fapt cheia.
Am foarte multe exemple în minte de interacțiuni de succes în această companie cu persoane de sex opus. Ce contează, este verticalitatea ambelor părți.
Ce calități ar trebui să aibă după părerea ta un coordonator de vânzări farmaceutice?
Să fie dispus să vadă dincolo de ce i se așterne în față, să caute mereu să privească din mai multe perspective. Să vadă deopotrivă imaginea de ansamblu, dar să fie foarte atent la detalii. Să fie deschis să primească sfaturi și critici aduse cu bună credință. Să citească, să se documenteze mult, să își dorească permanent să învețe. Succesul vine atunci când știi să vezi la ceilalți ce au mai bun în ei (…), când te ghidezi după principii de viață și, în același timp, ești dispus să respecți și principiile altora.
Industria farmaceutică este o industrie cu un nivel ridicat de presiune, în mod normal, presiune care a atins cote fără precedent în ultima perioadă. Cu ce provocări te-ai confruntat în toată această perioadă și cum le-ai depășit?
A fost o perioadă diferită, într-adevăr, dar eu cred că ne-a ajutat pe toți să ne schimbăm oarecum sistemul de referință și încetul cu încetul, stilul de viață. Ne-a ajutat să schimbăm perspectivele și să căutăm soluții să depășim temerile.
Presiunea a fost foarte mult la nivel psihic, însă privind din interior, din perspectiva jobului, cred că ne-a dat posibilitatea să ajutăm mai mult și să fim prezenți, să facem lucruri care contează cu adevărat.
Ce îți place cel mai mult la job-ul tău?
Etica și profesionalismul pe care îl impune.
Ce ți-ai dori să fie diferit?
Întotdeauna e loc de mai bine, trebuie doar să știm să ne adaptăm la orice situație. Vor fi schimbări majore în toate domeniile și, implicit, în viețile noastre, iar noi trebuie să rămânem mai uniți că niciodată.