Implementarea unui Program de Control al Infecțiilor ajută la limitarea răspândirii agenților patogeni din cadrul centrelor medicale. Măsurile de control trebuie să fie adoptate la nivelul mai multor departamente, astfel încât să fie redus la minim, riscul de transmitere a bolilor. În acest sens, se vor lua în considerare următoarele aspecte :

1. Obiectivele programului de control al infecțiilor

Fiecare spital trebuie să dezvolte un program pentru implementarea practicilor de prevenire și control al infecțiilor, obiectivele programului fiind următoarele:

  • Monitorizarea infecțiilor dezvoltate în cadrul spitalului și investigarea focarelor.
  • Controlul focarului prin remedierea defecțiunilor tehnice, încaz că există.
  • Monitorizarea sănătății personalului pentru a preveni răspândirea infecțiilor de la personal la pacient și de la pacient la personal
  • Efectuarea auditului de control alinfecțiilor, inclusiv inspecția eliminării deșeurilor medicale ori deșeuri rezultate de la spălătorie sau bucătărie.
  • Monitorizarea și consilierea privind utilizarea în siguranță a antibioticelor.
  • Asigurarea unui mediu de lucru sigur, utilizând dezinfectanți profesionali care să ajute la eliminarea agenților patogeni.

2. Rolul managementului

Conducerea trebuie să se asigure că existe sisteme de lucru sigure în ceea ce privește prevenirea și controlul infecțiilor.

  • Asigurarea fondurilor și resurselor pentru programul de control al infecțiilor.
  • Elaborare politici, planuri de prevenire și control al infecțiilor pe baza riscurilor identificate, în concordanță cu stabilirea unor indicatori cheie de performanță.
  • Identificarea și desemnarea unei persoane cu pregătire și experiență pentru a superviza practica generală de control al infecțiilor din cadrul centrului medical.
  • Monitorizarea implementării sistemelor de lucru – de exemplu întocmirea unei liste de verificare, ca instrument de audit pentru monitorizare.
  • Organizarea departamentului de prevenire a infecțiilor, în conformitate cu prevederile în vigoare
  • Susținerea unei culturi organizaționale care promovează responsabilitatea individuală pentru infecție, vizând prevenirea și controlul infecțiilor în rândul întregului personal

3. Rolul comitetului de prevenire și control al infecțiilor

Acest comitet, format din profesioniști în prevenirea și controlul infecțiilor reprezintă baza acțiunilor care asigură un mediu de lucru sănătos și sigur pentru pacienți.

  • Dezvoltarea, gestionarea șievaluarea sistemelor de prevenire și control al infecțiilor.
  • Asigurarea respectării drepturilor pacienților, în corelație cu misiunea, prioritățile și obiectivele programului de control al infecțiilor.
  • Recomandarea măsurilorde remediere atunci când se constată că unele măsuri de prevenire și control al infecțiilor au fost încălcate.
  • Oferire consultanță de specialitate în prevenirea infecțiilor și direcția strategică ce trebuie urmată
  • Profesioniștii în controlul infecțiilor sunt responsabili pentru proiectarea, coordonarea, implementarea și efectuarea evaluării continue a prevenirii infecțiilor din unitățile
  • Recomandarea de dezinfectanți adecvați, în baza expertizei în domeniu, luând în considerare tipul de dezinfecție necesar (dezinfecție de nivel scăzut, dezinfecție de nivel înalt), precum și tipurile de suprafețe care necesită igienizare.

 4. Rolul personalului din laboratorul de microbiologie

Persoanele care își desfășoară activitatea într-un laborator de microbiologie au un rol cheie în controlul infecțiilor din cadrul centrelor medicale, ce poate include:

  • Identificarea agenților patogeni – laboratorul trebuie să fie capabil să identifice bacterii comune la nivel de specie.
  • Oferire consultanță cu privire la terapia antimicrobiană.
  • Oferire consiliere cu privire la colectarea și transportul diferitelor substanțe.
  • Raportarea periodică a datelor privind infecțiile spitalicești și rezistența antimicrobiană.
  • Identificarea surselor și a modului de transmitere a infecției (focar).
  • Testarea microbiologică a personalului spitalului sau a mediului.
  • Oferire suport pentru sterilizare și dezinfecție în unitatea medicală, inclusiv monitorizarea biologică a procesului de sterilizare.

5. Rolul personalului din departamentul tehnic

Circulația aerului proaspăt ajută la eliminarea agenților patogeni din aer, dar și la eliminarea mirosurilor. Astfel, ventilația este extrem de importantă, iar rolul departamentului tehnic ar trebui să includă:

  • Întreținerea sistemelor de ventilație; acordare o atenție specială zonelor cu risc ridicat cum sunt sălile de operație pentru chirurgie cardiacă, neurochirurgie și chirurgie de transplant.
  • Filtrele de aer condiționatar trebui să fie curățate periodic, iar ventilatoarele care pot răspândi agenți patogeni trebuie evitate.
  • Eliminarea obiectelor considerate inutile, cum ar fi cutiile goale de dimensiuni marice sunt depozitate în încăpere și care pot împiedica ventilația în zonele cu risc ridicat.
  • Temperaturași umiditatea trebuie menținute între 20-22°C pentru a inhiba multiplicarea bacteriilor.

6. Rolul personalului de la bucătărie

Asigurarea hranei corespunzătoare pentru pacienți este un serviciu esențial în unitățile sanitare, iar acest lucru poate implica practici privind modul de manevrare al alimentelor, depozitarea alimentelor, menținerea unui mediu igienizat în cadrul bucătăriilor, utilizarea de dezinfectanți pentru igienizarea suprafețelor. Se vor avea în vedere următoarele:

  • Supravegherea apei potabile pentru utilizarea însiguranță a apei în procesul de preparare a mâncărurilor.
  • Toate suprafețele și zonele de depozitare a alimentelor trebuie menținute
  • Mâncarea trebuie servită cât mai curând posibil după
  • Frigiderele și congelatoarele în care se depozitează alimentele trebuie întreținute corespunzător, iar temperatura să fie verificată
  • Trebuie evitată pregătirea în avans a alimentelor, adică cu mai mult de jumătate de zi.
  • Separarea alimentelor crude de cele gătite pentru a preveni contaminarea încrucișată.
  • Personalul din bucătărie trebuie să își schimbe hainele de lucru cel puțin o dată pe zi și să își țină părul acoperit cu o bonetă.
  • Evitarea manevrării alimentelor de către persoanele care se îmbolnăvesc având o cauză infecțioasă (enteric, infecții respiratorii sau cutanate).

7. Rolul personalului care se ocupă de îngrijire și curățenie

Curățarea și dezinfectarea suprafețelor sunt elemente cheie pentru a menține un mediu curat și sigur în cadrul centrelor medicale. Astfel, se vor avea în vedere următoarele aspecte:

  • Utilizarea unor produse profesionale pentru curățare și dezinfectare, cum sunt: dezinfectant suprafețe, dezinfectant instrumentar, dezinfectant pentru mâini.
  • Transportarea lenjeriei murdare (de patși a pacienților), în containere speciale la spălătorie, precum și aducerea lenjeriei curate, respectând
  • Colectarea materialelor sanitare șiinstrumentarului de unică folosință, utilizate, în recipiente speciale; asigurarea transportului acestora în spațiile amenajate de depozitare, în vederea neutralizării/ distrugerii acestora.
  • Asigurarea ordinii și curățeniei în oficiile alimentare cât și în saloanele unde sunt pacienții.
  • Punerea la dispoziția pacienților produse dezinfectante pentru igienizarea mâinilor. O soluție potrivită pentru dezinfectarea mâinilor, este utilizarea produsului Alchosept – dezinfectant pentru mâini și tegumente.
  • Efectuarea curățeniei în saloane, săli de tratamente, săli de consultații, coridoare, grupuri sanitare, săli de mese, scări, tărgi sau scaune mobile.