centre telemedicina.jpgSala de urgenţă a unui spital important din Bucureşti primeşte în medie 17 pacienţi pe oră şi în jur de 146.000 pe an, cifre care dau măsura presiunii exercitate asupra sistemului medical de urgenţă din România, în condiţiile în care numărul de specialişti repartizaţi în camera de urgenţă reprezintă o treime din cel impus de Uniunea Europeană.

Luând în considerare şi faptul că aproape 50% dintre cazurile medicale de urgenţă dintr-un spital din Bucureşti provin din alte judeţe, sistemul de telemedicină de urgenţă este, în prezent, una dintre soluţiile cele mai eficiente care îi ajută pe medici să-şi facă meseria şi în condiţiile unui sistem medical subdimensionat, relevă datele furnizate luni de compania Petrom, cu prilejul lansării programului ‘Respect pentru viaţă’, prin care România va beneficia de o reţea de asistenţă medicală de urgenţă la distanţă în 19 judeţe ale ţării.


Prin facilitarea comunicării la distanţă între specialişti, telemedicina permite atât pacienţilor, cât şi cadrelor medicale o mai bună gestionare a situaţiilor de criză, micşorând timpul de diagnosticare şi oferind sprijin medical în trierea eficientă a pacienţilor. Începutul telemedicinei de urgenţă în România este marcat în septembrie 2009, fiind data de inaugurare a proiectului-pilot. Acesta cuprinde 40 de centre medicale din judeţele Alba, Braşov, Bistriţa-Năsăud, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu, coordonate regional de la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu-Mureş.


În prima lună şi jumătate, fuseseră efectuate câteva zeci de apeluri, în medie trei pe zi, mare parte dintre acestea fiind cereri de asistenţă pentru cazurile deosebit de grave. După un an şi două luni de funcţionare a sistemului de telemedicină, peste 1.000 de cazuri fuseseră gestionate prin comunicarea între cele 40 de spitale şi centrul de comandă din Târgu Mureş. Alături de specialişti din Ministerul Sănătăţii, Petrom extinde reţeaua naţională de telemedicină cu 17 centre (16 unităţi din teritoriu şi un centru de comandă la Spitalul de Clinic de Urgenţă Bucureşti – Floreasca), situate în zone de importanţă vitală atât pentru angajaţii Petrom, cât şi pentru sistemul medical românesc.


Noua reţea oferă acces la servicii medicale de urgenţă de calitate pentru 12 judeţe ale României. În noua reţea de centre conectate prin telemedicină au fost incluse şi puncte critice din localităţile Lehliu, Urziceni, Titu, Feteşti, având în vedere traficul mare şi riscurile de accidente pe A1, A2 şi DN1. Harta reţelei de telemedicină de urgenţă din România este alcătuită din sistemul existent şi reţeaua dezvoltată de Petrom care cuprinde cabinet Petromed Petrobrazi, cabinet Petromed Arpechim, Spital Municipal de Urgenţă Moineşti, Spitalul Judeţean de Urgenţă Ploieşti, Spitalul Judeţean de Urgenţă Piteşti, Spitalul Petrom Videle, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova, Spitalul Judeţean de Urgenţă Târgu Jiu, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa, Spitalul Judeţean de Urgenţă Buzău, Cabinet Petromed Petromar, Spitalul Orăşenesc Lehliu, Spitalul Municipal Urziceni, Spitalul Orăşenesc Titu, Spitalul Municipal Feteşti, Centru de comandă Bucureşti – Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti.


Pe 4 noiembrie 2008, Comisia Europeană a adoptat un plan de acţiuni pentru susţinerea şi îmbunătăţirea accesului la telemedicină pentru cetăţenii europeni şi specialiştii din domeniul medical, ca răspuns la o cerere iniţiată de statele membre. Această decizie venea ca urmare a unei etape de consultare între 2007-2008 care a inclus state membre, specialişti din domeniul sănătăţii, asociaţii de pacienţi şi reprezentanţi ai industriei. Planul are scopul de a mări aria de acoperire a reţelei de telemedicină la nivel european şi de a asigura diagnosticarea, tratamentul şi monitorizarea la distanţă. Importanţa telemedicinei a crescut în momentul includerii în Digital Agenda 2, planul elaborat de Uniunea Europeană pentru a face faţă provocărilor din domeniul economic şi social cu ajutorul sistemelor IT&C.


Comisia Europeană intenţionează ca până în 2020 telemedicina să se bucure de o reţea extinsă în toate statele membre iar în mai 2010, Neelie Kroes, comisar european care lucrează pentru Digital Agenda, a anunţat investiţii majore în serviciile medicale la distanţă. Proiectul de extindere a sistemului de telemedicină de urgenţă va avea punctul de comandă la Spitalul Clinic de Urgenţă Bucureşti (Floreasca), în acelaşi timp fiind interconectabil cu reţeaua dezvoltată anterior de Ministerul Sănătăţii, având punctul central la Târgu Mureş.


Din punctul de vedere al infrastructurii informatice, a fost aleasă o structură de tip ‘cloud’, în care fiecare dintre cele 16 spitale poate solicita dialogul cu oricare dintre cele două puncte de comandă (Bucureşti sau Târgu Mureş). Soluţia tehnică aleasă pentru proiectul ‘Respect pentru viaţă’ şi furnizată de compania Romsys este alcătuită din mai multe echipamente de infrastructură: server de multiconferinţă, unitate de management a videoconferinţei, software şi codec de videoconferinţă. AGERPRES