Pe 28 februarie a avut loc Dezbaterea digitală din serie Management Medical Modern Spitale Publice, la care au luat parte numeroși reprezentanți ai spitalelor publice. Alături de moderatorul evenimentului, dr. Vasile Cepoi – Director, Direcția de Sănătate Publică, Iași, au participat ca speakeri Dr. Simin-Aysel Florescu– Medic Primar Boli Infecțioase, Conferențiar UMF Carol Davila, Șef Clinică – Spitalul de Boli Infecțioase și Tropicale “Dr. Victor Babeș’’; Dr. Mugur Ardean– Manager, Spitalul Universitar de Urgență Elias și Dr. Horea Timiș – Director, Direcția de Sănătate Publică, Arad.
Tema ediției a fost „Reorganizarea spitalelor după experiența din pandemie”.
Dr. Vasile Cepoi: “Cred că ar trebui să ne gândim la o altă abordare a modului de organizare a structurilor spitalicești, a circuitelor, a criteriilor de internare. Pe de o parte am constatat că circuitele acestea de protecție ar trebui respectate în continuare, acest virus nu v-a dispărea, el va rămâne în continuare și nu este exclus să intrăm într-o epocă dominată de virusuri și prin urmare protecția pentru limitarea infecțiilor asociate asistenței medicale va trebui întărită. Un alt aspect care trebuie luat în calcul, și cred că va fi luat în calcul inclusiv de casa de asigurări este faptul că anumite patologii care erau internate în spital, tratate în spital, nu au mai fost tratate deloc sau s-a redus numărul cazurilor foarte mult, aici sunt găsite două explicații, prima este aceea că pacienții s-au temut să se prezinte la spital și acum se prezinta cu stări patologice mai grave pentru că boala a evoluat.”
Dr.Horea Timiș: “Una dintre principalele lucruri pe care ar trebui să le învățăm și să le schimbăm este structura spitalelor. Structura spitalelor trebuie să fie mult mai mobilă, trebuie să facem schimbări mult mai repede fiindcă am văzut și ne-am confruntat cu o dinamică a pacienților fără precedent în istoria spitalelor, astăzi trebuia să mărim 10 paturi, mâine trebuia să mărim încă 40 de paturi. Un alt aspect la care trebuie să fim atenți este ceea ce s-a întâmplat din punct de vedere epidemiologic în spitale. Dacă până acuma latura epidemiologică a fost “medicul care încurcă doctorii să lucre”, acuma trebuie să dăm mai multă atenție acestui aspect, în principal partea de curățenie. Eu văd acest moment al pandemiei și experiența care a trecut ca o lecție pentru sistemul sanitar din România care cheltuie enorm de mulți bani într-o risipă fără precedent la o calitate foarte scăzută.”
Dr. Mugur Ardelean: “Eu unul am identificat această problemă a comunicării ca fiind una dintre principalele provocări în perioada care s-a scurs dar care nu s-a terminat încă. Când mă refer la comunicare mă refer la toate direcțiile acestei comunicări, în primul rând la comunicarea funcțională, adică comunicarea aceea care asigură funcționarea organizației și mersul înainte al spitalului și eficacitatea activității din spital. Apoi comunicarea cu pacienții care a avut de suferit și care a îmbrăcat cele mai neașteptate forme în toată această perioadă, comunicarea cu aparținătorii, de asemenea dificilă, greu de asigurat și foarte consumatoare de resurse și de timp. Comunicarea cu instituțiile statului care a funcționat o lungă perioadă de timp numai într-un singur sens, adică de la instituțiile statului către spitale, ceea ce e destul de frustrant pentru că de multe ori și spitalele au o poziție și o voce care trebuie să se facă auzită pentru că poate să ajute la bunul mers al lucrurilor. Ce aș remarca aici în mod special, pentru că este tot un soi de comunicare, numeroasele raportări pe care a trebuit și trebuie în continuare să le furnizăm diferitelor insituții implicate în activitatea aceasta de luptă cu coronavirus. Comunicarea informală care pentru noi a însemnat un mare efort, adică acele telefoane pe care le primim din partea unor cunoscuți care ne roagă să avem grijă, să facem, să comunicăm ce se întâmplă cu un pacient, ce evoluție are etc.”
Dr. Simin-Aysel Florescu: “Reorganizarea postpandemică o vedem în primul rând prin adaptarea structurii. Structura spitalului de boli infecțioase ar trebui să presupună o mare flexibilitate, adică o schimbare rapidă a alocării paturilor către diverse grupuri de afecțiuni. Debirocratizarea este un lucru atât de important, ar trebui să existe legal proceduri mai rapide care să ducă la scăderea timpului de așteptare în sistemul de achiziții. Construirea de corpuri de cladire noi, cu posibilitatea izolării rapide, presiune negative, număr mai mare de paturi de terapie intensive dedicate, reprezintă un obiectiv foarte concret. Este evident că avem nevoie de aceste clădiri, iar aceste clădiri trebuie făcute de oameni care știu să clădească spitale. Este foarte important să avem o capacitate de absorție rapidă a unui număr important de pacienți. Bugetul reprezintă o altă component a reorganizării postpandemice: creșterea tarifului pe caz rezolvat; modificarea regulilor de invalidarea a foilor de observație; modificarea tipului de contract prin renuntarea la numărul de cazuri contractate; plata pe cheltuială efectivă. Reorganizarea postpandemică implică și pregătirea specialiștilor în număr adecvat. Importanța spitalelor de boli infecțioase este foarte foarte evidentă și necesită dezvoltare. Importanța specialiștilor de boli infecțioase și de epidemiologie este evidentă, necesită formarea unui număr mai mare de specialiști. Două componente care ne-au fost aduse în prim plan cu ocazia acestei pandemii: telemedicina și digitalizarea. Telemedicina extrem de utilă în majoritatea cazurilor și mai ales în medicină primară dar și în spitale și în alte zone ale sistemului medical. Digitalizarea este cea care ne-a ajutat atât să integrăm toate datele cuprinse în acestă pandemie cât și în asistența direct a pacienților la aceste cazuri. “
Dezbaterea digitală Management Medical Modern Spitale Publice este o acțiune de educare și informare a Platfornei Spitalepublice.ro și a fost realizată cu sprijinul: Liamed, Biocomp, Regina Maria, Alliance Healthcare, Roche, Alphega.
Comunitatea SpitalePublice.ro este administrată de Oameni și Companii.
Oameni și Companii-OSC oferă soluții de marketing și advocacy dezvoltând comunități business sau profesionale, personalizate. Detalii despre +100 comunități Oameni și Companii găsiți aici.