Infecțiile nosocomiale dețin un loc important în patologia umană, acestea deosebindu-se prin incidență înaltă care poate avea consecințe grave pentru pacienți. Infecțiile conduc într-un mod direct sau indirect la majorarea bruscă a valorii tratamentului precum și la crearea unui prejudiciu din punct de vedere economic, moral și social – infecțiile nosocomiale fiind considerate în prezent o problemă majoră pentru unitățile sanitare.

În esență, pentru limitarea răspândirii agenților patogeni din spitale, este extrem de important să fie implementat un plan de control și implicit să fie utilizate produse profesionale pentru dezinfectare: dezinfectant suprafețe, dezinfectant instrumentar, dezinfectant pentru mâini.

În acest context, este recomandat să se ia în considerare următoarele aspecte:

  • Departament curățare și dezinfectare : stabilire obiective, roluri și proceduri
  • Listă de verificare pentru prevenția și controlul infecțiilor
  • Dezinfectanți adecvați pentru suprafețe de mediu și instrumentar

1. Departament de curățare și dezinfectare: stabilire obiective, roluri și proceduri

Dezinfecția este un proces important care ajută la eliminarea microorganismelor patogene, iar personalul responsabil de curățenie și dezinfectare trebuie să se asigure că acordă atenție tuturor suprafețelor din cadrul spitalului.

Recomandări privind curățarea și dezinfectarea suprafețelor din spitale

  • Curățarea se va face de la zonele cel mai puțin murdare către zonele cele mai murdare.
  • Acordare atenție la ace și alte obiecte ascuțite. Se vor arunca și manevra în siguranță obiectele ascuțite în recipiente rezistente la perforare.
  • Colectare deșeuri și manipulare saci de plastic încărcați, folosind partea de sus a acestora pentru transport (nu se vor comprima sacii cu mâinile ori să fie presate deșeurile cu mâinile în saci, pentru a evita răspândirea agenților patogeni).
  • Utilizare produse adecvate pentru dezinfectarea instrumentarului medical (dezinfectanți instrumentar). Nu se vor folosi dezinfectanți de uz casnic sau alte tipuri de dezinfectanțicare sunt destinate igienizării suprafețelor de mediu.
  • Depozitarea produselor dezinfectante se va face conform indicațiilor notate de producător pe eticheta produselor.
  • Dezinfectare cu glutaraldehidă – este în general cel mai potrivit dezinfectantchimic care oferă un nivel înalt de dezinfectare; această substanță trebuie utilizată în condiții controlate și foarte stricte. Glutaraldehida 2% este un dezinfectant adecvat pentru endoscoape, echipamente de terapie respiratorie și pentru materiale care sunt distruse de căldură. Este recomandat un timp de imersiune mai mare de 20 minute.
  • Este necesar să se efectueze curățarea, dezinfecția și sterilizarea endoscoapelor; Endoscoapele flexibile sunt deosebit de dificil de dezinfectat și foarte ușor de deteriorat.

2. Listă de verificare pentru prevenirea și controlul infecțiilor

Deși probabil multe dintre unitățile medicale au implementate deja proceduri pentru prevenirea și controlul infecțiilor, este esențial să existe implicit o listă de verificare. Aceasta va ajuta personalul care lucrează în unitatea medicală, să poată monitoriza mai ușor acțiunile care trebuie implementate la nivelul întregului spital.

O lista de verificare pentru prevenirea și controlul infecțiilor, poate include, de exemplu,  următoarele elemente:

 Administrativ

  • Personalul cunoaște politica de control a infecțiilor, structura organizațională și procedurile.
  • Personalul își înțelege responsabilitatea în ceea ce privește controlul infecțiilor.
  • Personalul a luat la cunoștință modul în care trebuie manevrate și transportate echipamentele medicale.
  • Sistemul de raportare și înregistrare a bolilor personalului trebuie să fie bine definit.
  • Personalul primește imunizare corespunzătoare, în special persoanele care au o expunere ridicată prin prisma activităților pe care le desfășoară în cadrul unității medicale.
  • Personalul a luat la cunoștință importanța igienei personale.

Facilități

  • Produsele dezinfectante sunt ușor accesibile de către personal și pacienți.
  • Afișele și semnele indicatoare pentru igiena mâinilor sunt expuse într-un loc vizibil atât pentru personal cât și pentru pacienți.
  • Articolele sterilizate sunt depozitate într-un mediu curat și uscat, cu dulapuri închise/sertare bine separate de alte articole nesterilizate iar acestea sunt departe de potențiale surse de contaminare.
  • Instrucțiunile producătorului pentru reprocesarea oricărui echipament medical reutilizabil din clinică sunt urmate în timpul reprocesării.
  • Testul de performanță al autoclavei (sterilizator cu abur) este monitorizat în conformitate cu instrucțiunile producătorului și este disponibilă înregistrarea testului pentru fiecare autoclavă.

Zona de recepție

  • Larecepție se amplasează un afiș pentru controlul infecțiilor sau indicatoare de semnalizare despre simptomele bolilor transmisibile.
  • Pacientului cu simptome de boli transmisibile i se oferă instrucțiuni adecvate și triajul corespunzător.
  • Personalul de larecepție poartă echipament de protecție individual corespunzător atunci când îngrijește pacienți cu simptome de boli infecțioase.
  • Afișelecu mesaje care abordează subiectul igiena respiratorie/ eticheta de tuse vor fi expuse într-un loc vizibil și pentru pacienți.

Sala de examinare/tratament

  • Accesul la chiuvete pentru spălarea mâinilor și accesul la dezinfectanți pe bază de alcooltrebuie să se facă într-un mod facil.
  • Obiectele ascuțite sunt aruncate în mod corespunzător, utilizând recipiente care sunt rezistente la perforare.
  • Cutiile/containerele în care sunt depozitate obiectele ascuțite nu sunt supraumplute față de limita recomandată.
  • Politica privind utilizarea echipamentului de protecție precum și stocul adecvat pentru acestea, sunt disponibile.

Sala de operație

  • Fluxul de trafic se va face separat – un flux pentru materiale sterile și un flux pentru materiale contaminate.
  • Sălile de operație vor fi monitorizate regulat pentru a atinge un interval de temperatură și umiditate relativă în conformitate cu standardele acceptabile la nivel internațional.
  • Mediul, instalațiile și fitingurile din sala de operație vor fi curățate și dezinfectate temeinic între cazurile de pacienți operați, folosind dezinfectanți profesionali.

Curățarea mediului

  • Suprafețele de mediu vor fi curățate și dezinfectate în mod regulat conform programului.
  • Substanțele corporale și vărsăturile de sânge necesită o curățare mai atentă, iar în acest sens vor exista proceduri separate.
  • Deșeurile trebuie să fie separate în funcție de categoria din care fac parte și gestionate conform reglementărilor aflate în vigoare.

3. Dezinfectanți adecvați pentru suprafețe de mediu și instrumentar

Alegerea dezinfectanților pentru utilizare în centrele medicale poate fi o decizie mai complexă, având în vedere că trebuie să se ia în considerare mai multe aspecte cheie: să fie eficiente, să nu afecteze suprafețele la contactul cu acestea, să aibă o capacitate mare de eliminare a agenților patogeni, etc.

Podelele spitalelor sunt contaminate cu microorganisme (bacterii, virusuri, germeni) rezultate prin contactul cu încălțămintea persoanelor care frecventează spitalele și ocazional, rezultate prin scurgeri de lichide. Îndepărtarea microbilor este o componentă esențială pentru prevenirea și controlul infecțiilor.

Din categoria Dezinfectant suprafețe, un produs potrivit pentru spațiile din spitale este DESOGEN® – Dezinfectant concentrat de nivel înalt. Are o acțiune virucidă și bactericidă certificată, fiind eficient pentru dezinfectarea suprafețelor, instrumentelor și aeromicroflorei.

De asemenea, un produs eficient este și Sterisol – Dezinfectant de nivel înalt RTU. Este o soluție cu acțiune rapidă, care nu conține alcool, aldehide sau fenoli și poate fi utilizat pentru mai multe tipuri de suprafețe inclusiv pentru curățarea instrumentelor de lucru.

Concluzie:

Creșterea nivelul de încredere al pacienților într-un spital are la bază mai mulți factori, dintre care sunt de menționat: calitatea serviciilor medicale, amabilitatea personalului, prețurile accesibile, însă la fel de important este și nivelul de igienă din centrul medical. Astfel, menținerea unui mediu sănătos și sigur este un aspect important iar acest lucru va ajuta atât pacienții cât și personalul care își desfășoară activitatea în cadrul unității sanitare.