spital_jud_tgmures.jpgConducerea Spitalului Clinic Judetean de Urgenta (SCJU) Targu Mures a introdus de anul trecut un program de sustinere psihologica a personalului medical, pornind de la faptul ca un cuvant si o atitudine pozitiva a acestuia contribuie la insanatosirea bolnavilor.

Programul vizeaza parcurgerea a doua cursuri, unul de comunicare asertiva – cu subordonatii, superiorii si cu bolnavii, destinat asistentilor-sefi de sectie, si unul de management al stresului, destinat atat personalului mediu, cat si celui auxiliar.

“Cursul de comunicare asertiva este destinat asistentilor-sefi, deoarece pozitia lor ar trebui considerata ca un fel de ‘brat prelungit’ al directorului de ingrijiri medicale, iar aceasta nu este o pozitie comoda: ei sunt confruntati cu numeroase greutati care, de multe ori, nu sunt bine cunoscute nici de subordonati, nici de sefii directi. Dupa conceptia conducerii de varf, cadrul mediu de conducere face parte din randul subordonatilor, iar, dupa opinia executantilor, este detinatorul puterii de comanda. În aceste trepte ierarhice nevoia de informare si comunicare este deosebit de puternica”, a precizat luni managerul SCJU Targu Mures, Ovidiu Butuc.

Potrivit conducerii spitalului, comunicarea asistentilor medicali sefi de sectie implica doua directii: asistentul-sef si superiorii sai si asistentul-sef si subordonatii. Comunicarea cu subordonatii este puternic influentata de relatia asistent-sef – subordonat si genereaza adesea la cel din urma o atitudine “ambivalenta”, atat pozitiva, cat si negativa.

“Asistentul-sef, in calitate de emitator, trebuie sa-si dea seama ca influenta pe care o exercita asupra receptorilor poate fi foarte puternica si ca exersand aceasta influenta ia asupra sa o responsabilitate morala considerabila. Un specific aparte il prezinta relatia emitator-receptor in cadrul comunicarii dintre conducatori. Dificultatea transmiterii mesajelor si informatiilor este cunoscuta in practica de catre cadrele de conducere, de pe nivel mediu si inferior, care constituie veriga de legatura dintre cei care raspund de activitatea spitalului si executanti. Din aceste motive, cursul de comunicare asertiva se adreseaza, in primul rand asistentilor-sefi de sectie”, a precizat managerul.

Stresul ocupational reprezinta raspunsul individual ce apare atunci cand solicitarile de la locul de munca nu sunt adecvate abilitatilor, resurselor si nevoilor persoanei care munceste. În plus, cursul de management al stresului urmareste identificarea tuturor factorilor “stresori” cu care se confrunta angajatii. Scopul final al cursului este intelegerea si deprinderea notiunii de “sanatate organizationala” de catre fiecare salariat. “Învatand angajatii sa managerieze pozitiv situatiile stresante ivite la locul de munca, intreaga lor activitate va fi canalizata spre asigurarea starii de bine a pacientului”, crede Butuc.