Siguranța pacientului influențează decisiv morbiditatea și mortalitatea, iar multe dintre cauzele care le produc pot fi evitate sau mult diminuate. Este părerea exprimată de președintele Societății Române de Microbiologie, Alexandru Rafila, în cadrul celei de-a șaptea ediții a întâlnirii bianuale a comunității CASPA – Comunitatea Asociațiilor de Pacienți, un eveniment cu tradiție, pus sub semnul ”Siguranței Pacientului”. Reuniunea a fost organizată de Oameni și Companii, pe 19 martie, la Hotelul Novotel din Capitală.
”Siguranța pacientului trebuie să reprezinte o prioritate pe agenda celor care coordonează sistemul de sănătate. Siguranța pacientului este corelată direct cu ținta Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) de Acoperire Universală cu Servicii de Sănătate, adică accesul la asistență medicală, medicamente, servicii medicale preventive și paliative, fără ca acest lucru să influențeze starea economică a famiilor”, a explicat Rafila.
Potrivit acestuia, domeniile legate de sănătatea pacientului se referă la rezistența la antibiotice și prevenirea și controlul infecțiilor, securitatea transfuzională, sănătatea maternă, calitatea îngrijirilor medicale, a dispozitivelor medicale, siguranța medicamentelor și a vaccinurilor.
”Recomandarea recentă a OMS privind Planul Global de Acțiune în domeniul siguranței pacientului se referă la evitarea practicilor nesigure de administrare a medicamentelor și la erorile de medicație, care reprezintă prima cauză de afectare a pacienților și care poate fi evitată. OMS le recomandă pacienților, famiilor acestora și profesioniștilor din sănătate să aplice un set de recomandări dedicate celor ”cinci momente” pentru siguranța medicației: la debutul și în cursul tratamentului, atunci când este adăugat un nou medicament în schema terapeutică, atunci când aceasta este revăzută și când tratamentul trebuie să înceteze”, a mai explicat Rafila.
Întâlnirea bianuală a comunității CASPA – Comunitatea Asociațiilor de Pacienți a devenit, în timp, o oportunitate reală de a discuta problemele actuale ale sistemului de sănătate și de a încerca identificarea unor posibile soluții pentru creșterea rolului asociațiilor de pacienți, a vizibilității și vocii lor. Fiecare ediție CASPA aduce împreună mai mult de 100 reprezentanți ai asociațiilor de pacienți.
Partenerii principali ai celei de-a șaptea ediții au fost: Farmexpert, partenerul care a susținut proiectul chiar de la început, din iunie 2015, unul dintre cei mai importanti distribuitori de medicamente și parafarmaceutice din Romania si membru al Walgreens Boots Alliance (liderul mondial în industria farmaceutică și de frumusețe) și locul 1 în piața farmaceutică din România, din punct de vedere al profitabilității, Novo Nordisk, liderul mondial în producția de insulină și de medicamente pentru tratarea diabetului, Pfizer, una dintre cele mai mari companii farmaceutice la nivel mondial, care demonstrează de mai bine de 20 de ani în România că excelenţa în domeniul farmaceutic şi valorile Pfizer sunt aceleaşi pretutindeni, Alphega Farmacie, un concept inovativ, care reunește farmaciile independente din România, cu peste 600 farmacii înrolate în numai doi ani, din momentul lansării în România, Federația Asociațiilor Diabeticilor din România, una dintre cele mai vechi federații din domeniul sănătății din România, cu 19 asociații de pacienți membre. Partenerul instituțional al acestui proiect este Autoritatea Națională de Managementul Calității în Sănătate (ANMCS), instituția preocupată de asigurarea şi îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului, prin standardizarea şi evaluarea serviciilor de sănătate şi acreditarea unităţilor sanitare.
Oameni şi Companii este o organizație de marketing, care derulează anual peste 50 de programe, în diverse domenii de activitate, furnizând soluții pentru un spectru larg de industrii și domenii de specialitate.