Aproape 4.000 de pacienți pozitivi cu COVID 19, foarte mulți în stare gravă și critică, au fost tratați în cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj, potrivit Prof. Dr. Claudia Gherman, Managerul SCJU. De altfel, este și unul dintre motivele pentru care aceasta a concluzionat, într-un interviu pentru platforma MedicalManager.ro, că ”pandemia a reprezentat o mare provocare și pentru personalul SCJU Cluj”.

Explicația: ”În spitalul nostru, au fost tratați aproape 4.000 de pacienți pozitivi cu COVID 19, foarte mulți în stare gravă și critică. Am avut și un Centru de evaluare, care a reușit să ofere servicii la 670 de pacienți. Pentru a face față situației, spitalul a trebuit să-și reorganizeze secțiile. Au fost deschise secții noi – precum cea clinică de boli infecțioase, noi neavând până atunci această specialitate. Am extins această nouă secție cu paturi de terapie intensivă – ceea ce a însemnat instalații noi, senzori de oxigen și o atenție sporită la pericolul de incendii și am reprofilat două secții de medicină internă. Cu ajutorul echipei experimentate și devotate cu care lucrez, am trecut cu bine peste această perioadă”.

Multe situații critice

”Sigur, în paralel au fost și alte situații critice, precum imposibilitatea de a trata toți pacienții cu boli cronice și pacienții care, în mod obișnuit, se adresau secțiilor spitalului nostru. Pacienții cu boli cronice au intrat într-o etapă de așteptare, iar în momentul în care a fost sistat programul special de organizare ca unitate medicală suport COVID, ei au revenit cu forme avansate ale afecțiunilor, ceea ce a creat un alt prag de dificultate. Am avut nevoie de personal suplimentar, în timpul șocului major al pandemiei, astfel încât am angajat atât în perioada stării de alertă, dar și prin concursuri, pentru perioadă nedeterminată, când a fost posibil”, a mai spus Prof. Dr. Claudia Gherman.

Statut de spital regional

Potrivit managerului, până la finalizarea proiectului și darea în funcțiune a Spitalului Regional de Urgență, SCJU Cluj are, la ora actuală, statut de spital regional: ”Preluăm cazuri complexe, de politraume. Suntem singurii care pot prelua astfel de cazuri, este o provocare pentru noi, care include o mare mobilizare de specialiști. Spre exemplificare, în condițiile în care peste 61% din cazurile care ni se adresează sunt urgențe, UPU care deservește spitalul nostru acordă anual îngrijiri medicale pentru aproximativ 35.000 de pacienți. Suntem aproape să atingem parametrii de dinainte de pandemie, atât la spitalizările de scurtă durată, cât și la spitalizarea continuă. Din punct de vedere economic, provocările sunt legate de costurile mari ale facturilor la utilități și dificultățile legate de achiziții, din cauza creșterii prețurilor la medicamente și consumabile.”

Investiții și proiecte de modernizare

Anul 2021 a fost marcat, potrivit managerului, de investiții mai mult decât semnificative, în domeniul aparaturii medicale, valoarea lor a fost de circa 28 de milioane de lei. Sursele au fost diferite: fie prin Ministerul Sănătății, cu finanțări europene sau de la alte instituții financiare internaționale sau prin implicarea autorităților publice locale și județene. Consiliul Județean Cluj a facilitat o finanțare de peste 14 milioane de lei, în proiectul extrem de important de utilare a ambulatoriilor spitalului, o primă parte din aparatura performantă, de 10 milioane de lei, fiind livrată anul trecut. Cea de-a doua parte a aparaturii, valorând peste 4 milioane de lei, urmează să ajungă, în cursul acestui an.

Angiograf de înaltă tehnologie

”În perioada pandemiei cu COVID, am fost sprijiniți în procurarea de echipamente de protecție și de aparatură specială. În luna mai 2021, am semnat un contract pe o documentație deja depusă și ne-au sosit echipamente în valoare de peste 6 milioane de lei, din care jumătate a însemnat investiția într-un angiograf de înaltă tehnologie. Angiograful va deschide o eră nouă în activitatea noastră medicală. În 2021, am semnat contractul de extindere, reamenajare și construcție a unui nou corp de clădire pentru Centrul de Patologie Cerebro-Vasculară, o investiție extrem de importantă. Avem contractul semnat, avem studiul de fezabilitate, avem proiectarea clădirii încheiată, avem autorizația de construcție eliberată și chiar suma de peste 2 milioane jumătate de lei (din cele 5 milioane alocate inițial), cu care pot fi începute lucrările. Vom continua și proiectul de modernizare a Clinicii de Ortopedie. Sunt anumite proiecte care trebuie să fie incluse în masterplanul regional de sănătate. Se estimează că, în 2027, va deveni funcțional Spitalul Regional de Urgență, iar spitalul nostru va transfera majoritatea paturilor, resursă umană și aparatură medicală”, a mai spus medicul.

Resursa umană, o prioritate

Asigurarea resursei umane în mod previzibil, cu încadrarea în normativele de personal și buget, reprezintă o prioritate pentru echipa managerială a spitalului : ”Clujul medical și cooperarea instituțională cu Universitatea de Medicină și Farmacie Iuliu Hațieganu Cluj-Napoca ne asigură o rezervă de personal medical de înaltă calificare. Există o mare mobilitate pe piața muncii, în acest domeniu. Este absolut normal ca fiecare angajat să caute locul de muncă cel mai potrivit, cel care îl motivează financiar sau consideră că are cele mai bune șanse de evoluție și dezvoltare. Încercăm să ne folosim de toate avantajele pe care le are spitalul nostru, în special, de cel pe care îl aduce un corp medical de excepție, cadre medicale cu experiență care devin mentori pentru tinerii angajați, dar și dotarea cu aparatură medicală de înaltă performanță, peste nivelul multor clinici publice sau private. Ne preocupă, în mod deosebit, aspectul retenției personalului și încercăm să punem în valoare toate avantajele prezentate mai devreme, dar și să schimbăm în bine mediul de muncă din secțiile clinice.”

Proces modern de programări și consultații

Spitalul a implementat cu succes, potrivit Prof. Dr. Claudia Ghermant, sistemul de programări online a pacienților pentru accesul în ambulatoriile care funcționează în cadrul secțiilor clinice, în urmă cu aproximativ un an de zile. Deocamdată, nu elimină posibilitatea de a face programări telefonic, cele două modalități de programare se completează reciproc. Totodată, a fost implementată și posibilitatea tehnică de a obține rezultatele analizelor efectuate tot online, în condiții de siguranță și confidențialitate.

”Este un mare pas înainte, putem spune. Acest sistem coordonat asigură interferența între pagina Web a spitalului și sistemul informatic utilizat de spital pentru gestionarea activităților medicale. La nivelul spitalului, în cadrul Unității de Primiri Urgențe, a fost implementată și o aplicație de telemedicină în sistem pilot, care are drept obiectiv accesul direct al pacienților la un medic urgentist. Având asumate lecțiile învățate de pe timpul pandemiei, ne propunem îmbunătățirea acestui mijloc modern de furnizare a serviciilor de sănătate”, a mai spus managerul.

În cifre, Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca însemnă 43 de secții clinice și compartmente, dispuse în 33 de clădiri, 1542 de paturi, aproximativ 3500 de angajați permanenți și aproape 500 de colaboratori pe baza de contract.