Un material scris de biologul Maria Martacconsultant în nutriție DigestMed, pentru platforma DespreObezitate.ro.

Din cele mai vechi timpuri, Postul este o puternică metodă de purificare a corpului și a minții. Dincolo de abstinența alimentară, este bine ca Postul să aibă și o componentă mentală și emoțională, prin eliminarea, atât cât este posibil, a tuturor gândurilor și emoțiilor negative.

Mulți oameni practică postul, prin eliminarea din alimentație a produselor de origine animală și a alcoolului sau postul cu diverse lichide, dar și cea mai puternică formă de post: cel negru. Beneficiile postului negru au fost studiate și confirmate, chiar recent, de lumea academică.

Ținut corect, postul, poate aduce multe beneficii organismului, acestea raportându-se la evoluția organismului privat de hrană. Lipsa hranei determină utilizarea rezervelor de lipide ca sursă de energie, printr-un proces numit autoliză. Ficatul este responsabil de transformarea grăsimilor în cetone pe care le distribuie în tot corpul. Organismul uman, similar altor mamifere, de-a lungul evoluției sale, a petrecut mai mult timp în „post” decât în „abundență alimentară’‘, acest ultim fenomen fiind caracteristic mai ales secolului 21 și doar atât.

Câteva reguli benefice pentru sănătate în Post

În post, pentru că nu mâncăm proteină animală, responsabilă pentru senzația de sațietate, este firesc să ni se facă foame des. Pentru a fi benefică organismului această perioadă, nu trebuie să pierdem masă musculară prin aport insuficient de proteine. De asemenea, nu este recomandat să creștem rezerva de grăsime, prin consum exagerat de dulciuri și grăsimi saturate sau trans.

Zilele de post pot să ne îmbunătățească starea de sănătate cu condiția să respectăm câteva reguli:

  • Este bine să mâncăm conștient, doar când ne este foame (dar nu mai des de 3 ore) și să ne stabilim clar cantitatea de mâncare. Când am terminat ne ridicăm de la masă, chiar dacă avem senzația că nu ne-am săturat.
  • Să consumăm în special alimente vegetale bogate în proteine și fibre și nu doar carbohidrați (făinoase, cartofi, orez etc).
  • Să evităm să consumăm produse etichetate ‘de post’, considerându-le ca fiind sănătoase pentru că sunt vegetale, acest segment fiind exploatat exagerat în această perioadă.

O practică obligatorie este cititul etichetei. Verificăm în primul rând lista de ingrediente, care trebuie să fie cât mai scurtă și să conțină produse pe care le recunoaștem și apoi numărul de calorii și valorile energetice. Nu alegeți niciodată produse care conțin grăsimi trans și evitați adaosurile de zahăr.

Postul nu trebuie privit ca o perioadă de detoxifiere, personal nu cred și nu recomand astfel de cure. Dar, în egală măsură nu trebuie sa considerăm nici că avem liber la mâncare doar cu condiția să fie de natură vegetală.

Nu este în regulă să ciugulim toată ziua câte ceva, indiferent cât de sănătos este acel lucru. Orice aport excesiv de alimente, după cum bine știm, determină apariția rezistenței la insulină și creșterea țesutului adipos.