Asociaţia HELP Autism continuă demersurile de accesibilizare a instituţiilor de învăţământ de masă pentru copiii cu Cerinţe Educaţionale Speciale (CES). HELP Autism a iniţiat un proiect pilot, de data aceasta în parteneriat cu două şcoli din capitală – Şcoala Gimnazială nr. 59 şi Şcoala Gimnazială nr. 311, Primăria Sector 6 Bucureşti şi Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Sector 6, devenind astfel primele şi singurele şcoli incluzive din România certificate de HELP Autism.

87% dintre elevii cu CES sunt copii cu tulburări specifice diagnosticelor de autism. 1 copil din 4 cu autism nu merge la grădiniţă sau şcoală în România deşi are vârsta de şcolarizare. Doar în anul 2021, 3.000 de elevi au renunţat la şcoală, urmând studiile la domiciliu.

După ce anul trecut, copiii cu CES au fost în pericol de a fi excluşi din şcolile de masă în urma adoptării unui articol legislativ care lăsa admiterea lor la latitudinea directorilor de şcoală şi a existenţei unor dotări specifice, asociaţia continuă derularea unor noi proiecte care fac şcolile româneşti mai incluzive.

Prin proiectul pilot Şcoli incluzive în Sector 6, ONG-ul a lucrat îndeaproape cu copiii, cadrele didactice şi comunitatea pentru a crea instrumente de intervenţie, menite să crească nivelul de acceptare a persoanelor cu minţi neurodiverse. Astfel, împreună cu partenerii au desfăşurat vineri, 31 mai, un eveniment special prilejuit de Ziua Internaţională a Copilului, la Şcolile Gimnaziale 311 şi 59 din Sectorul 6, în prezenţa reprezentanţilor Primăriei Sector 6 Bucureşti, Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Sector 6, HELP Autism şi o parte dintre copiii beneficiari ai proiectului. În cadrul evenimentului au avut loc ateliere şi au fost prezentate câteva dintre metodele inovatoare dezvoltate de ONG în colaborare cu şcolile, părinţii, copiii, comunitatea şi reprezentanţii instituţiilor publice.

„Sunteţi primii care oferă înţelegere, acceptare şi aveţi posibilitatea să deveniţi ambasadori ai minţilor diverse, să-i influenţaţi şi pe alţii, să deschideţi drumul, căci în câţiva ani nu vom mai vorbi despre tipic / atipic, vom fi majoritar diferiţi şi dacă nu învăţăm să lucrăm diferit, vom fi în cel mai mare impas al educaţiei.” – Daniela Bololoi, Preşedinte HELP Autism

În şcoli au fost create spaţii de integrare senzorială dotate cu hamece, cărţi, materiale educaţionale şi rucsacuri pline cu obiecte care ajută la reglarea senzorială şi au fost marcate zonele hiperstimulante pentru a atenţiona copiii cu tulburări senzoriale (1 din 10) şi a le anticipa nevoile.

Proiectul pilot Şcoli incluzive în Sector 6, derulat de Asociaţia HELP Autism la solicitarea DGASPC Sector 6 şi a Primăriei Sector 6, a început la 1 octombrie 2023 şi se desfăşoară pe o perioadă de 12 luni, în două faze. Prima fază a presupus identificarea nevoilor de intervenție la nivel de cadre didactice şi facilitatori pentru gestionarea eficientă a elevilor cu CES de la clasele în care aceştia sunt înscrişi, iar cea de-a doua, realizarea intervenţiilor necesare pe 4 piloni: cadre didactice, colectiv de elevi, paărinţi, comunitate, pentru asigurarea unui climat incluziv la clasă.

5 psihologi şi psihoterapeuţi şi 6 însoţitori angajaţi de asociaţie în cadrul proiectului au fost constant prezenţi în cele două şcoli oferind instrumente, knowhow şi consiliere la fiecare pas. 31 de copii cu CES învaţă în cele 2 şcoli, ei şi-au îmbunătăţit semnificativ atenţia, comportamentul şi implicit rezultatele.

„S-au întâmplat minuni la mine în clasă, un copil care nu voia să scrie, în ciuda numeroaselor noastre străduinţe, s-a transformat într-o lună şi jumătate. Fiind clasa a VIII-a a putut să susţină simularea examenului de Evaluare Naţională.” – Ana Andone – profesor de istorie şi dirigente la clasa a VIII-a la Şcoala 59

„Efectele imediate la clasă au fost observate mai ales datorită îndrumătorilor, constituind un exemplu de bune practici pentru profesori şi colegi. De asemenea, au fost foarte valoroase cursurile oferite de specialiştii HELP Autism în sesiunile de training pentru cadrele didactice şi părinţi. Programul ne-a adus mari beneficii şi sperăm să continue, copiii aceştia au nevoie de sprijin. Mulţumim pentru ajutor!” – Paula Copăcel, Director Şcoala Gimnazială 59

„Este un proiect de impact, care ne-a ajutat pe toţi – profesori, elevi şi părinţi. Am învăţat atât de multe lucruri noi şi simţim că suntem abia la început. Este important ca acest proiect să continue, pentru că vieţile tuturor sunt mult mai bune, în special ale copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, pe care i-am redescoperit cu ocazia acestui program.” – Daniela Sandu, Director Şcoala Gimnazială 311

Proiectul pilot Şcoli incluzive în Sectorul 6 a fost implementat de Asociaţia HELP Autism şi finanţat de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6. HELP Autism a mai derulat anul trecut un demers pilot în grădiniţe, scopul fiind să crească gradul de acces al copiilor cu CES în şcolile de masă din România.

În România, trăiesc aproximativ 45.000 de persoane cu autism, dar în evidenţele statului figurează doar 11.000. 1 copil din 36 are o tulburare de spectru autist (TSA), iar anual sunt diagnosticaţi aproximativ 2.000 de copii (conform datelor INS). Sub 1% dintre adulţii cu autism din România ajung să aibă un loc de muncă. Pentru că nu au mijloacele să devină autonomi, aceştia sunt predispuşi la depresie şi anxietate, ceea ce le scade calitatea vieţii. Este un efect în lanţ deoarece statisticile arată că în România 1 copil cu autism din 4 nu merge la şcoală sau grădiniţă deşi are vârsta potrivită. Pentru că nu beneficiază de servicii sociale şi medicale adaptate, aceştia mor cu 16 ani mai devreme decât persoanele tipice.