Dezvoltarea culturii siguranței pacientului ar trebui să fie prioritară pentru sistemul sanitar românesc, în opinia președintelui Autorității Naționale de Managementul Calității în Sănătate (ANMCS), Vasile Cepoi.

”În formarea profesională, despre siguranța pacientului și managementul riscurilor clinice nu se învață în școală, iar în România se vorbește abia de curând despre aceste noțiuni. Iar asta, în condițiile în care eroarea medicală este a treia cauză de deces, în țările europene, potrivit statisticilor”, a arătat Vasile Cepoi, în cadrul celei de-a șaptea ediții a întâlnirii bianuale a comunității CASPA – Comunitatea Asociațiilor de Pacienți, un eveniment cu tradiție, pus sub semnul ”Siguranței Pacientului”. Reuniunea a fost organizată de ”Oameni și Companii”, pe 19 martie, la Hotelul Novotel din Capitală.

”Există o culpă medicală la nivel de sistem, o eroare de omisiune, care se comite atunci când o anumită afecțiune, un anumit deznodământ ar fi putut fi prevenite, dacă implicațiile ar fi fost evaluate corect, dacă persoana ar fi fost diagnosticată la timp, iar tratamentul ar fi putut-o salva. Există și o eroare de comisiune, atunci când se produce identificarea bolilor grave, prin screening-uri inopinate, pompieristice, făcute pe perioade scurte de timp, nu permanente, așa cum ar trebui să fie”, a explicat președintele ANMCS. ”Încercăm să dezvoltăm cultura privind siguranța pacientului și mizăm pe sprijinul dvs., ca pacienți”, le-a mai transmis Cepoi participanților la reuniune.

Autoritatea Națională de Managementul Calității în Sănătate (ANMCS), partenerul instituțional al acestui proiect, este instituția preocupată de asigurarea şi îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului, prin standardizarea şi evaluarea serviciilor de sănătate şi acreditarea unităţilor sanitare. Tot ANMCS a înființat Registrul național al evenimentelor adverse asociate asistenței medicale, în scopul învățării din erori. Este unul din instrumentele care contribuie la formarea culturii siguranței pacientului în rândul profesioniștilor din sănătate.

Partenerii principali ai celei de-a șaptea ediții au fost: Farmexpert, partenerul care a susținut proiectul chiar de la început, din iunie 2015, unul dintre cei mai importanti distribuitori de medicamente și parafarmaceutice din Romania si membru al Walgreens Boots Alliance (liderul mondial în industria farmaceutică și de frumusețe) și locul 1 în piața farmaceutică din România, din punct de vedere al profitabilității, Novo Nordisk, liderul mondial în producția de insulină și de medicamente pentru tratarea diabetului, Pfizer, una dintre cele mai mari companii farmaceutice la nivel mondial, care demonstrează de mai bine de 20 de ani în România că excelenţa în domeniul farmaceutic şi valorile Pfizer sunt aceleaşi pretutindeni, Alphega Farmacie, un concept inovativ, care reunește farmaciile independente din România, cu peste  600 farmacii înrolate în numai doi ani, din momentul lansării în România, Federația Asociațiilor Diabeticilor din România, una dintre cele mai vechi federații din domeniul sănătății din România, cu 19 asociații de pacienți membre.

Oameni şi Companii este o organizație de marketing, care derulează anual peste 50 de programe, în diverse domenii de activitate, furnizând soluții pentru un spectru larg de industrii și domenii de specialitate.