Asociaţia Română a Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM) a elaborat un nou Cod de Etică în promovarea medicamentelor eliberate pe baza unei prescripţii medicale, ce reglementează relaţia dintre companiile producătoare de medicamente şi profesioniştii din domeniul medical.

Potrivit unui comunicat de presă al asociaţiei, transmis joi, prin implementarea acestui Cod, ARPIM doreşte ca alegerea medicamentelor în vederea prescrierii să se facă exclusiv pe baza nevoilor individuale ale pacienţilor, a eficienţei şi siguranţei dovedite de fiecare produs. Prin modificările aduse Codului de Etică, ARPIM doreşte să consolideze „procesul de transformare a pieţei farmaceutice din România într-un mediu etic şi concurenţial, în care pacienţilor li se garantează accesul la cele mai bune terapii pentru afecţiunile de care suferă, fără suspiciunea corupţiei şi numai pe baza dovezilor ştiinţifice aduse de studiile clinice realizate pentru fiecare produs”.

„Reiterăm cu această ocazie îndemnul pentru autorităţi, alte asociaţii din piaţa farmaceutică şi alte companii neafiliate, de a adopta acest Cod împreună cu noi şi de a se alinia standardelor europene de etică, eliminând astfel suspiciunile care planează incorect asupra întregii pieţe din România”, a declarat Cristian Luţan, director executiv adjunct al ARPIM. Noua ediţie a Codului de Etică a luat în calcul cele mai recente reglementări în domeniu la nivel european şi internaţional, precum şi experienţa aplicării unui cod de etică în România, în ultimii şase ani.

Noutăţile aduse de această ediţie sunt: limitarea numărului de mostre care pot fi oferite profesioniştilor din domeniul sanitar (patru mostre de produs la cea mai mică concentraţie, şi numai mostre din produse lansate pe piaţă în ultimii doi ani) şi interzicerea totală a cadourilor de orice natură – ediţia precedentă a codului de etică permitea oferirea de cadouri tradiţionale cu prilejul unor ocazii speciale, în valoare de maxim 150 lei.

Noul cod interzice organizarea sau sponsorizarea de evenimente în afara ţării, cu excepţia vizitelor la laboratoare sau alte facilităţi ştiinţifice, sau dacă majoritatea participanţilor sunt străini. O altă prevedere vizează interzicerea totală a organizării sau sponsorizării de evenimente la hoteluri de 5 stele, precum şi în locaţii renumite pentru facilităţile lor de divertisment, sportive sau pentru „extravaganţa” lor.

Codul se aplică celor 28 de companii membre ale ARPIM, asociaţie care reprezintă circa 70% din piaţa farmaceutică românească – venind să detalieze şi să clarifice cadrul legislativ naţional, deficitar în această privinţă. Sancţiunile prevăzute de noul cod sunt avertisment, amenzi, şi chiar excluderea din asociaţie.

Adoptat pentru prima data în mai 2005, Codul a fost revizuit pentru a şasea oară şi respectă în totalitate cadrul stabilit de Directiva Consiliului Uniunii Europene 2001/83/EC, care recunoaşte rolul controlului voluntar al publicităţii la medicamente. Codul de Etică prevede că promovarea medicamentelor trebuie să se bazeze pe o atentă documentaţie ştiinţifică, să încurajeze utilizarea raţională a medicamentelor, precum şi să elimine orice stimulare incorectă a prescrierii de medicamente.

Companiile farmaceutice membre ARPIM sunt: Abbott Products, Alcon Pharmaceuticals Ltd., Amgen, Angelini, Astellas Pharma, AstraZeneca, Bayer – Schering A.G, Berlin Chemie-Menarini, Boehringer Ingelheim, Boiron Ro, Bristol Myers Squibb, Eli Lilly Romania SRL, GlaxoSmithKline SRL, Ipsen Pharma, Johnson & Johnson SRL, Leo Pharma A/S, Lundbeck, Merck Romania, Merck Sharp & Dohme, Mundipharma Medical GmbH, Novartis Pharma Services, Novo Nordisk Farma SRL, Pfizer Romania SRL, Sanofi Aventis, Servier Pharma SRL, Torrex – Chiesi Romania, UCB Romania, Vifor Intl. AGERPRES