Pe perioada pandemiei, majoritatea cabinetelor de medicina familiei (99.1%) au oferit consultații la distanță, potrivit unui sondaj realizat de Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie la începutul lunii mai. De asemenea, 96.3% dintre cabinetele de medicina familiei au acordat consultații care anterior erau solicitate și accesate de pacienți la alte niveluri de asistență medicală (ambulator/ policlinică/ spital).
Sondajul a urmărit analizarea activității cabinetelor de medicină de familie pe durata stării de urgență generată de pandemia COVID-19.
Cei mai mulți medici de familie români (98.4%) au luat măsurile recomandate de Organizația Mondială a Sănătății pentru asigurarea triajului epidemiologic și pentru a evita staționarea pacienților în spațiile închise din zonele de așteptare de la nivelul cabinetelor. De asemenea majoritatea cabinetelor au rămas deschise pe durata stării de urgență (99.6%) iar cele mai multe au extins intervalul orar în care au preluat apeluri telefonice prin numerele de telefon pentru programări (52.6%). Un procent semnificativ (29%) au preluat apeluri telefonice inclusiv în weekend.
Medicii de familie și asistenții medicali au informat pacienții despre contextul epidemiologic deosebit și le-au recomandat, conform dispozițiilor autorităților, amânarea consultațiilor de rutină, a internărilor și investigațiilor paraclinice în măsura în care acestea nu au fost absolut necesare și au putut fi amânate fără a periclita starea de sănătate (99.7%). În același timp, 96.3% dintre cabinetele de medicina familiei au acordat consultații care anterior erau solicitate și accesate de pacienți la alte niveluri de asistență medicală (ambulator/ policlinică/ spital).
Consultațiile la distanță, nou introduse de Casa Națională de Asigurări de Sănătate din data de 30 martie, au fost oferite de majoritatea cabinetelor de medicina familiei (99.1%). În privința mijloacelor de comunicare la distanță utilizate de medicii de familie pentru a oferi consultații pacienților care au optat pentru această modalitate de consultație, telefonul a fost utilizat de 97.9% dintre medicii de familie, alături de aplicații de tipul Whatsapp/Skype (87.8%) și e-mail (76.1%). Aplicații sau platforme dedicate pentru consultații la distanță / telemedicină au fost utilizate de doar 7.9% dintre medicii de familie, procent explicat însă și prin necesitatea ca și pacienții să instaleze și / sau utilizeze aceste aplicații / platforme dedicate.
Cu toate aceste, numărul total al consultațiilor acordate în luna aprilie 2020 de cabinetele de medicina familiei, comparativ cu luna aprilie 2019, a fost scăzut (79.4%) sau s-a menținut la același nivel (14.9%). Un procent mic dintre respondenți a observat o creștere a numărului total de consultații, comparat cu aceeași perioadă a anului trecut (5.7%).