belusica_laurentiu.jpgConsimţământul informat al pacientului nu se face cum trebuie, iar medicul trebuie să îi explice bolnavului, care urmează să suporte o intervenţie chirurgicală, tot ceea ce îl aşteaptă, în procente, inclusiv despre posibilitatea de deces, a afirmat, într-o conferinţă, mediator conf. dr. Laurenţiu Beluşică.

„Consimţământul informat în România nu se face cum trebuie. În România, fiecare secţie are formularul ei. Trebuie să fie un formular unic pe toată ţara. Bolnavului ar trebui să i se explice faţă în faţă tot ce îl aşteaptă, pe procente, inclusiv despre probabilitatea de deces în cazul unei intervenţii. Medicul nu este exonerat de orice responsabilitate dacă s-a semnat consimţământul informat. Pacientul trebuie să ştie ce îl aşteaptă până iese din spital şi o perioadă de timp apoi. În cazul unui pacient la care a apărut o complicaţie, simpla discuţie a medicului cu acesta, în care medicul arată compasiune, arată condescendenţă, înţelegere, poate să nu mai ducă conflictul nici măcar la mediator”, a explicat Laurenţiu Beluşică.

El a susţinut că în acest fel aproximativ 90% din conflictele pacient – medic ar putea să se stingă, fără a ajunge măcar la mediator. Potrivit acestuia, protocolul terapeutic în România nu este în folosul pacientului şi al medicului. „În România, acest lucru nu se întâmplă. Un doctor nu are voie să trateze mai mult de trei pacienţi pe oră. Medicul trebuie să fie responsabil cu fiecare pacient. Medicul român este unul care se luptă cu protocoalele terapeutice”, a afirmat Laurenţiu Beluşică.

În opinia sa, pacientul este un om „prost informat” din punct de vedere al medicinei, „prost sfătuit” şi de regulă nemulţumit, iar pregătirea doctorilor în România nu este una „uniformă”. „Nu are cum să fie uniformă într-un stat în care sunt atât de multe facultăţi de medicină, fiecare are autonomia ei”, a arătat mediatorul, referindu-se la locul mediatorului între pacient şi medic în malpraxisul medical.

Prezent la conferinţă, judecătorul Cristi Dănileţ a explicat că în ecuaţia justiţiei activitatea mediatorilor este una foarte importantă, aceştia putând degreva instanţele şi sensibiliza opinia publică că există şi alte căi de soluţionare a diferendelor decât cele litigioase.

„Invit colegii mediatori de a fi deosebit de atenţi în ceea ce priveşte calitatea muncii lor. Invit pe colegii mediatori să înţeleagă că pregătirea lor profesională continuă este foarte importantă. La nivelul Institutului Naţional de Magistratură organizăm încă de anul trecut nişte conferinţe comune, la care participă magistraţi şi mediatori. Reiterăm anul acesta această practică, chiar peste două săptămâni va fi o astfel de conferinţă. Acum două sau trei săptămâni în CSM s-a luat decizia emiterii unei circulare către toate instanţele pentru a spijini Consiliul de Mediere în vederea publicării tuturor tablourilor mediatorilor în sediile de instanţă”, a explicat judecătorul în cadrul conferinţei cu titlul „Abordarea practică a medierii”, organizată de Sănătatea Media Group. AGERPRES