În România, trăiesc 40.000 de persoane cu autism, iar în evidenţa statului figurează doar 15.537 de copii şi adulţi. Anual, 1.000 de copii sunt diagnosticaţi cu autism, iar 1 copil cu autism din 4 nu merge la şcoală sau grădiniţă, deşi are vârsta potrivită. 1 copil din 10 are o tulburare de integrare senzorială. 1 copil din 36 ar putea avea o formă de autism. Deci 1 copil sau 2 din fiecare clasă are nevoie de mai multă înţelegere şi suport. În Europa, mai puţin de 10% dintre adulţii cu autism au un loc de muncă, în timp ce în România procentul este de 1%. Aceste necesităţi fundamentale de dezvoltare au trasat o nouă direcţie, pe care Asociaţia HELP Autism a început să o dezvolte în ultimii ani, înţelegând importanţa sa pentru integrarea persoanelor cu tulburări de spectru autist în societate: educaţie pentru incluziune.
Asociaţia HELP Autism anunţă încheierea proiectului „Grădiniţe incluzive în Sector 2”, derulat în perioada august – octombrie 2023 cu o finanţare nerambursabilă oferită de Primăria Sectorul 2 al Municipiului Bucureşti. În urma unui apel public deschis, 358 de copii de grădiniţă şi 150 de cadre didactice din grădiniţele din Sectorul 2, atât private, cât şi de stat, au beneficiat de sesiuni de formare, mentorat şi conştientizare cu privire la Tulburările de Spectru Autist (TSA), online şi faţă-n faţă, oferite gratuit de către specialiştii Asociaţiei HELP Autism.
În cadrul proiectului, HELP Autism a creat şi oferit seturi de instrumente educaţionale, precum kitul senzorial şi fişele de lucru educaţionale. Kitul senzorial ajută cadrele didactice să crească gradul de inclusivitate al activităţilor specifice (în special al celor organizate în afara grădiniţei, cum ar fi excursii, vizite etc.) pentru copiii cu dificultăţi senzoriale (copii cu TSA sau alte dizabilităţi), iar fişele de lucru pot fi folosite pentru a creşte gradul de participare al copiilor cu CES, în activităţile educaţionale obişnuite, dezvoltând creativitatea şi stimulând simţurile tactil şi vizual, ajutând astfel copiii să se exprime şi să se integreze mai uşor în colectivitate.
„În contextul în care în urmă cu mai puţin de 6 luni copiii cu CES erau pe cale să fie excluşi din învăţământul de masă, odată cu schimbările propuse de legea educaţiei, ne bucurăm să mizăm pe sprijinul autorităţilor şi cadrelor didactice şi să facem împreună grădiniţele, şcolile şi, mai târziu, locurile de muncă mai incluzive. Educarea şi integrarea trebuie începută de la stadiile incipiente ale formelor de învăţământ, de la firul ierbii, cu cei care interacţionează pentru prima dată cu copiii, lăsând o amprentă puternică asupra lor. Acest proiect este pentru noi un pilot, pe care dorim să-l dezvoltăm pe termen lung şi să-l implementăm în toate ciclurile de învăţământ, cu consecvenţă, astfel încât să ajungă un program naţional, nu doar în capitală. Doar împreună cu autorităţile, specialiştii şi părinţii putem să formăm cadre didactice pregătite să le ofere sprijin la fiecare pas copiilor, care se vor bucura de diferenţele dintre ei, şi să contribuim la construirea unei lumi în care minţile diverse sunt primite cu inimi deschise.” – Daniela Bololoi, Preşedinte HELP Autism
Peste 100.000 de elevi din România au nevoie de suport special în învăţare, iar 87% dintre elevii cu CES sunt copii cu tulburări de învăţare specifice diagnosticelor de autism. Primii paşi îi fac la grădiniţă, alături de educatori. Tot în această perioadă de viaţă devin evidente semnele întârzierilor de dezvoltare şi, cu ghidajul potrivit, se poate începe şi intervenţia terapeutică. Din echipa multidisciplinară a fiecărui copil fac parte cadrul didactic alături de familie şi terapeuţi, aşa s-a născut proiectul „Grădiniţe incluzive în Sector 2”, menit să crească gradul de incluziune al copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) în grădiniţele din Sectorul 2 (Municipiul Bucureşti).
„Parcurgând acest curs am regăsit tot ce aveam nevoie în activitatea noastră despre înţelegerea nevoilor copilului cu TSA, cum să ajutăm un copil aflat în această situaţie. Informaţiile bine structurate şi transmise într-un mod accesibil ne-au oferit oportunitatea de a învăţa ce şi cum să lucrăm cu copiii cu TSA pentru a-şi atinge potenţialul maxim.” – Claudia Arghiroiu, Director General Grădiniţa Nr. 23 din Bucureşti, Beneficiar
Proiectul „Grădiniţe incluzive în Sector 2” a fost organizat de Asociaţia HELP Autism şi finanţat de Primăria Sectorul 2 al Municipiului Bucureşti, având o valoare de 112.320 de lei nerambursabilă. Conţinutul acestui proiect nu reflectă neapărat poziţia Primăriei Sectorul 2 al Municipiului Bucureşti şi nu implică nicio responsabilitate din partea acesteia.
Sursa foto: Help Autism