Trebuie să fii un adevărat ”acrobat”, să poți menține prețuri competitive pe piață, care în același timp să acopere toate cheltuielile farmaciei, dar care să asigure și un buget pentru dezvoltarea business-ului. Este concluzia farmacistei Anca Zanc, proprietar al Farmaciilor Someșan din Baia Mare, într-un interviu acordat platformei FarmaciaViitorului.ro, în cadrul căruia a fost întrebată despre provocările acestei meserii și așteptările pentru anul 2023.

SĂ ONOREZI O REȚETĂ CAP-COADĂ: O PROBLEMĂ

”Anul 2022 a fost un an plin de provocări, în special din cauza lipsei de medicamente pe patologiile importante, pe diabet, pe oncologie, pe hematologie, medicamente esențiale care nu neapărat că au lipsit, dar se găseau foarte greu. Cu foarte multă implicare și foarte multă perseverență, am reușit să onorăm rețetele cap-coadă. Efortul de a găsi medicamentele esențiale ne-a luat foarte mult timp, ne-a consumat din energie și din timpul disponibil în activitatea din farmacie. O altă provocare, căreia a trebui să-i facem față, a fost dată de prețurile mici, care erodează foarte mult din marja farmaciei. Trebuie să fii un adevărat acrobat, să poți menține prețuri competitive pe piață, care în același timp să acopere toate cheltuielile farmaciei și care să asigure un buget pentru dezvoltarea business-ului. Am încercat să fim foarte atenți pe reducerea cheltuielilor farmaciei, iar aici mă refer, în special, la stocurile farmaciei, precum și la investiții și la cheltuielile cu promovarea”, a explicat farmacista Anca Zanc.

Prima Farmacie Someșan a fost deschisă în anul 1996, iar de atunci afacerea a crescut iar în 2023 include 6 farmacii deschise în Baia Mare și deservite de o echipă formată din 40 colegi tineri, cu idei și focusați pe creativitate și inovație. Farmaciile fac parte din comunitatea de farmacii independente Alphega.

CUNOAȘTEREA CLIENȚILOR, UN OBIECTIV ÎN SINE

Un alt obiectiv bifat cu succes în 2022: ”Să urmărim cu atenție, disciplină și perseverență parametrii economici și indicatorii financiari ai farmaciei, lucru pe care, până acum, nu-l făceam. Începând cu anul 2022, urmărim toți indicatorii farmaciei, atât pe partea de cash-flow, pe partea de cheltuieli, cât și pe partea indicatorilor de performanță pentru fiecare farmacie. Ne-am străduit și am reușit să obținem claritate pe fiecare aspect al farmaciei, pe vânzări, pe indicatorii de vânzări, pe stocuri, pe viteza de rotație, pe expirate, pe baza de date a pacienților. În acest fel, am ajuns să ne cunoaștem mult mai bine pacienții, clienții care ne trec pragul.”

REȚETA PENTRU MENȚINEREA ECHIPEI UNITE

Menținerea unei echipe profesioniste este o provocare pentru foarte multe dintre farmaciile comunitare din România, dar Farmaciile Someșan par să fi găsit soluția.

”În acest moment, am o echipă formată din 40 de colegi cărora m-am străduit să le ofer condiții de muncă peste ceea ce oferă piața farmaceutică locală. Dincolo de motivarea financiară, teambuilding-uri, întruniri, am încercat să le susțin și să le cresc dorința de a se dezvolta, de a-și dezvolta anumite competențe, în special, competențele digitale. Le susțin să-și dezvolte creativitatea, gândirea critică și să învețe să-și asume deciziile, chiar dacă uneori sunt mai bune, alteori sunt mai rele. Țin foarte mult cont de propunerile lor, pe care le revizuim și încerc să le și implementez”, a detaliat Anca Zanc, întrebată despre echipa pe care o coordonează.

ORICE ASPECT, O CURBĂ DE ÎNVĂȚARE

Farm. Anca Zanc a vorbit și despre importanța implicării echipei în deciziile de business. Premisa: ”Accept că orice aspect este o curbă de învățare. Dezvoltarea mea personală și a colegelor se încadrează în această curbă. Pe colegele mele le-am susținut foarte mult în dezvoltarea carierei, am multe fete care și-au continuat studiile, fete care erau asistente, iar acum urmează Facultatea de Farmacie. De asemenea, am multe colege care urmează rezidențiatul.”

CAMPANIILE ALPHEGA, MEREU SALUTARE

În opinia acesteia, toate campaniile oferite de Alphega au un rol important și merită să fie susținute, având în vedere beneficiile oferite. Printre exemplele de succes oferite s-au numărat campaniile privind vârsta arterială, măsurarea capacității pulmonare și cea derulată în prezent, ”Mențineți ochii sănătoși!””Pe această cale, doresc să le mulțumesc partenerilor de la Alphega pentru training-urile de foarte bună calitate, cum nu se mai găsesc pe piața farmaceutică. Avem training-uri cu medici, materialele și suportul sunt de foarte bună calitate, se vede că totul este documentat, iar oferirea de servicii te poziționează într-o lumină aparte atât în fața clienților, cât și în fața medicilor. Consider că, dacă reușești și te implici, medicii te văd ca pe un partener. Este o oportunitate pe care vreau să o exploatez mai departe și am norocul ca echipa să mă înțeleagă și să mă susțină în acest demers”, a subliniat farmacista Anca Zanc.

Campanii de prevenție ale farmaciilor Alphega

 ADOPTAREA SERVICIILOR ÎN FARMACIE ESTE VIITORUL

”Ne place sau nu, acesta este viitorul: adoptarea serviciilor în farmacie. Trebuie să ne adaptăm, să ne dezvoltăm cunoștințele și abilitățile. Spre exemplu, eu susțin foarte mult vaccinarea în farmacie și am început să amenajăm un spațiu, care să corespundă cerințelor Ministerului Sănătății. O parte din noi am participat și vom participa la cursurile realizate de Facultățile de Farmacie privind vaccinarea. Ne place sau nu, trebuie să mergem înainte și este foarte bine că este așa. Toate aceste schimbări te ajută să te dezvolți  ca persoană și să-ți demonstrezi că poți face mai mult. Mie îmi plac foarte mult schimbările care ne scot din zona de confort, care te provoacă și te fac să simți că poți aduce plus-valoare, atât pentru farmacie, cât și pentru comunitate”, a mai spus interlocutoarea noastră.

PROVOCĂRILE ANULUI 2023

Farmacie comunitară Alphega

Farmacie comunitară Alphega

Un început în forță, cu o epidemie de gripă și lipsa unor medicamente pentru infecțiile respiratorii. Aceasta poate fi descrierea debutului anului 2023. Cum se vede, însă, prin ochii unui farmacist?

”Lipsa nu este doar în România, este în toată Europa, și trebuie să căutăm alternative. În acest caz, ne ajută foarte mult pregătirea ca specialiști în domeniul medicamentului. Nu există un sirop de paracetamol de un anumit brand, dar sunt cel puțin alte trei variante cu aceeași concentrație, deci există tratament. Dacă nu există, căutăm alte alternative pe care ne-am străduit să le reconstituim în laborator. Lucrăm cu un furnizor de materii prime de foarte bună calitate, care ne asigură instruirea, atât pe materii prime, cât și pe tehnica de lucru. Am achiziționat aparatură de foarte bună calitate și facem capsule pentru copii, siropuri etc. Este o mică investiție în aparatură, dar, repet, beneficiile sunt imense și ai marea satisfacție că siropul sau preparatul făcut în farmacia noastră este la fel de bun, poate dacă nu și mai bun, decât cele din alte farmacii. Da, aceste produse au termen de valabilitate mai mic, de maxim 10 zile și se păstrează la frigider, dar ai ce să-i oferi pacientului, atunci când acesta are mare nevoie.”

LIPSA MEDICAMENTELOR VA CONTINUA ÎN 2023

Anca-Maria-Zanc-farmaciile-somesan

Farmacista Anca Zanc a făcut și o descriere a perspectivelor noului an: ”Eu cred că va continua această lipsă de medicamente, așa cum ne spun și producătorii și furnizorii. Să închizi o rețetă de insulină cap-coadă va implica mai multă alergătură, nu va fi imposibil, dar va lua mai mult timp. Cred că această lipsă a medicamentelor esențiale va continua încă câteva luni, iar apoi lucrurile se vor se vor așeza. Repet, este o nouă provocare care îți demonstrează cine ești ca farmacist și cât de aproape poți să fii de pacient.

Trebuie să folosim de toate instrumentele și canale de comenzi justificate. Am parte de o echipă foarte bună și foarte implicată și le mulțumesc din suflet celor de la Alliance că mă susțin și că îmi răspund la telefoane, mesaje, email-uri, pentru că am reușit să acoperim necesarul de medicamente cu ajutorul lor.”

Mesajul Ancăi Zanc pentru colegii farmaciștii la început de an a fost unul de încurajare a implicării și empatiei față de pacienți: ”Să fim un pic mai empatici cu pacienții noștri, cu clienții noștri. Contextul financiar este greu pentru toată lumea, dar poate că, dacă ar găsi în farmaciile noastre o vorbă bună, de susținere, un ”sunt aici să te ajut și să te înțeleg” , cred că ar fi mai bine. Este util să folosim în slujba pacientului atât cunoștințele de farmacologie, cât și pe cele de inteligență emoțională”.