Focusați pe diagnostic și tratament, uităm adesea să privim dincolo de analize și proceduri și să ne conectăm cu pacienții noștri într-un mod autentic și uman. Acesta este un aspect pe care îl subliniază Dr. Nicoleta Ferariu, Medic Specialist Cardiolog și Medic Specialist Chirurgie Plastică, Estetică și Microchirurgie Reconstructivă, într-o poveste onestă, desprinsă din experiența personală, despre importanța comunicării și a empatiei în îngrijirea medicală.

Dr. Ferariu a împărtășit o experiență deosebită pentru platforma www.CREDinMedicina.ro. Împărțită între etapele sale ca medic cardiolog și chirurg plastician, în aceste două lumi, aparent diferite, a descoperit un fir comun: nevoia esențială a pacienților de a fi înțeleși, ascultați și tratați cu respect și empatie.

Povestea ei începe cu un pacient în vârstă de aproape 70 de ani, internat pentru un infarct de miocard și cu o listă lungă de diagnostice. Dr. Ferariu a simțit o lipsă de comunicare și receptivitate din partea acestui pacient, care părea retras și rece și, în loc să se retragă, Dr. Ferariu a ales curajul. A făcut primul pas către pacientul său, încercând să stabilească o conexiune umană prin dialog și empatie. Acest gest simplu a dus la o schimbare surprinzătoare în dinamica lor, evidențiind puterea comunicării și a empatiei în procesul de îngrijire medicală:

În perioada mea de cardiolog, am avut un pacient, în vârstă de aproape 70 de ani, internat cu infarct de miocard și cu o listă lungă de diagnostice. Am revizuit repede istoricul medical, statusul biologic și m-am prezentat în fața pacientului, sprijinită de pervazul ferestrei, cu foaia în mână:

– Bună dimineața, domnule profesor Ionescu! (detaliile personale sunt modificate, din motive lesne de înșeles, dar aflasem că este profesor universitar și asta nu vreau să modific)

Domnul Ionescu îmi răspunde sec, fără să mă privească, cu capul ușor întors în partea cealaltă și privirea coborâtă.

– Cum vă simțiti astăzi? 

Același tip de răspuns sec, pe care unii îl pot cataloga arogant.

– Am văzut analizele dumneavoastră și astăzi sunteți programat la coronarografie. Am să vă povestesc detaliile intervenției, apoi vă rog să semnați consimțământul informat. Îl las aici, pe noptieră. 

– Bine (răspunde pacientul, cu vocea stinsă). 

Mă simțeam încurcată și eram curioasă de ce mă tratează cu răceală, fără nicio dorință de comunicare, cu un ton care părea presărat cu dispreț. Prima mea reacție a fost indignarea. Așa că am decis să iau puțină distanță de pacientul meu, care părea că nu dorește nici să facem cunoștință și am ieșit pe hol să trag aer în piept. 

Când m-am întors, puțin mai târziu, în acea zi, consimțământul era semnat, pacientul avea aceeași expresie, așa că eu aveam nevoie de curaj:

– Domnule Ionescu, observ că nu vă uitați la mine și nu înțeleg de ce. Fac o pauză, pacientul meu nicio reacție. Decid să continui. Ca să putem comunica, aș avea nevoie de eye contact din partea dumneavostră, însă… Aici trebuie să recunosc că mi-a stat pe limbă să-I spun, eu n-am nevoie, mă descurc să transmit informații și fără, însă, ce a ieșit pe gură a fost așa:

– Am fost până la baie și am verificat dacă părul meu și fața nu sunt agreabile, pentru că, vă spun sincer, mă simt ca și cum am ceva pe față. 

Omul zâmbește amar. Eu tac. Amândoi stăm nemișcați. Un moment magic de tăcere în care doi oameni se văd. 

Mă privește și spune încet:

– Nu are nicio legătură, eu sunt supărat. Așteptam cu nerăbdare întâlnirea de 50 de ani de la terminarea facultății și iată că nu voi ajunge. Mai eram o mănă de colegi, atât am mai rămas. Și acum nu mai ajung nici eu. 

– Când are loc reuniunea, domnule profesor?

– Peste două săptămâni. 

– Și cine v-a spus că nu puteți merge?

Mi-am ales bine cuvintele, repet, intrasem în curaj. Curajul este așa o stare magică, că se accentueză pe măsură ce-l joci. Pacientul meu mă privește fix, cu ochii în lacrimi, cu barba tremurând. În ochi văd deznădejde. Și-atunci,  de pe degetul meu arătător se desfășoară un fir invizibil care are la vârf un cârlig, cârlig cu care agăț privirea și sufletul omului întins pe pat. 

-Dar întălnirea este la Iași, iar eu am făcut azi noapte un nou infarct. Și ați văzut cât sunt de bolnav… 

Curajul meu atinge o culme și spun:

-Eu înțeleg din ce-mi spuneți că aveți nevoie de o mașină să mergeți peste două săptămâmi la Iași. 

-Vorbisem cu fiul meu să mă ducă… dar…

-Niciun dar!  Spun pe un ton ușor, zâmbind. Vom face așa: (și acum vreu să îți imaginezi cum firul meu se strânge rotit pe arătător și distanța dintre inima domnului Ionescu și curajul meu devine din ce în ce mai mică) Dumneavoastră mergeți cu mine la angiograf, vedem exact cum arată arterele inimii, apoi decidem tratamentul. Dacă totul merge conform planului, cu tratament medicamentos, mergeți acasă la sfârșitul săptămânii, vă pregătiți ușor și mergeți cu fiul la Iași. Privirea domnului Ionescu strălucea, cu puține urme de neîncredere, prea puține. Gata, așa facem! Și așa am făcut, noi doi, uniți de firul invizibil. 

Si bucuria lui mare, ca un student efervescent a împărtășit-o cu mine, când m-a sunat de pe drumul de întoarcere de la Iași să-mi mulțumească și să- mi povestească ce bucuroși au fost, acei o mână de studenți să se revadă. 

Cu un fir de curaj și compasiune, Dr. Ferariu și pacientul său au parcurs împreună un drum care a dus la o înțelegere mai profundă și la o împărtășire autentică a speranței și bucuriei. A fost o lecție memorabilă despre importanța de a vedea dincolo de diagnostic și de a trata fiecare pacient ca pe un individ unic, cu nevoi și emoții distincte.

Prin povestea sa, Dr. Ferariu amintește că, în spatele fiecărui caz medical, există o poveste umană, iar comunicarea și empatia sunt instrumente esențiale în îngrijirea și vindecarea pacienților. Este un îndemn pentru toți profesioniștii din domeniul sănătății, de a pune întotdeauna persoana înaintea procedurilor și de a trata fiecare pacient cu respect, demnitate și compasiune.

Programul CRED în Medicină reprezintă o inițiativă dedicată promovării și implementării unor standarde internaționale ridicate în ceea ce privește asistența medicală și relaționarea dintre cadrele medicale și pacienți sau familiile acestora. CRED este un acronim care reprezintă patru valori fundamentale în orice sistem de sănătate: Comunicare, Respect, Etică și Demnitate.

Pentru mai multe informații despre Program, vizitați www.credinmedicina.ro!

Pentru a deveni și dvs. parte din comunitatea CRED în Medicină, accesați și completați formularul următor: https://www.credinmedicina.ro/formular-inscriere-cred/ .