Dr. Anca Hâncu, Președinte, Asociația Medicală de Prevenție prin Stilul de Viață Sănătos: Menținerea activității fizice, iarna, este esențială

Sezonul rece înseamnă risc de infecții, frig, restricționarea mișcării în aer liber, iar persoana cu diabet, care are deja o vulnerabilitate crescută la infecții virale, va trebui cu atât mai mult să adopte un stil de viață sănătos, pentru menținerea imunității. Este recomandarea formulată de Dr. Anca Hâncu, medic medicină generală, nutriționist și Președinte, Asociația Medicală de Prevenție prin Stilul de Viață Sănătos, într-un interviu acordat portalului specializat Rodiabet.ro.

Potrivit acesteia, menținerea activității fizice pe perioada de iarnă este esențială, iar fiecare persoană cu diabet în parte va trebui să găsească alternativa potrivită de a face mișcare, în funcție de preferințe și gradul de antrenament.

Hrană pentru stimularea sistemului imunitar

”Respectând recomandarea alimentației echilibrate pentru persoanele cu diabet, încurajez însă consumul unor alimente care ajută la stimularea sistemului imunitar: citrice, ardei gras roșu (cu conținut ridicat de vitamina C), broccoli (bogat în antioxidanți, fibre, vitaminele C, A, E), ghimbir (potrivit în afecțiuni inflamatorii, cu efecte de scădere a durerii cronice). Recomand cu căldură iaurturile, care conțin culturi active de probiotice și, astfel, ameliorează compoziția microbiomului intestial, cu rol important în imunitate. De asemenea, să fim atenți la vitamina D, expunerea la soare măcar câte 30 de minute zilnic va fi benefică. Și la alimente, aș mai aminti spanacul, ca sursă de vitamina C și antioxidanți, betacaroten care prin gătire ușoară permite eliberarea vitaminei A”, a explicat nutriționistul.

Alte recomandări vizează vitamina E liposolubilă, cu rol cheie pentru sistemul imun și care se găsește în nuci, migdale, consumate însă cu moderație, având densitate energetică mare. 8-10 migdale reprezintă o gustare ideală, gustoasă și hrănitoare. Fulgii de ovăz, de preferat preferat dimineața la micul dejun , care conțin betaglucan, sunt un stimulator al sistemului imun și au rol de scădere a inflamației intestinale. Ceaiul și cafeaua conțin cafeină, dar și alți compuși bioactivi. Consumul de cafea este asociat scăderii insulinorezistenței și diabetului, în unele studii.

Atenție sporită la hidratare

”Iarna este importantă hidratarea, aici aș aminti de bulion, sau sucul de roșii preparat în casă, care aduce magneziu, calciu, folat. În răceli, să nu uităm de supa de pui, cu conținut de N acetil cisteină, cu efect antiviral și antiinflamator, antioxidant și decongestionant, care inhibă tusea și congestia nazală. Astfel că, iată, leacurile bunicii își aveau rostul lor. Aș mai aminti pentru perioada rece, mai ales în cazul răcelilor, fructele de pădure cu efect antiviral, imunostimulator și antiinflamator, bananele, care conțin fibre solubile, ușor digerabile, cu mare valoare nutritivă. Toate vegetalele cu frunze verzi trebuie combinate în cea mai creativă formă. Pentru pasionații de pește, somonul este o alegere bună prin conținutul ridicat de acizi grași omega 3, efectul antiinflamator, având rol în imunitate și fiind o sursă de vitamina D”, a mai explicat Dr. Anca Hâncu.

Pandemia, “perioadă obezogenă“

În opinia medicului, pandemia COVID-19, cu restricțiile de deplasare, cu micșorarea facilităților de practicare a activității fizice, poate fi numită o adevărată “perioadă obezogenă“: ”Stresul acestei boli necunoscute, stresul economic și social, restricționarea deplasărilor, a vacanțelor au afectat mai mult sau mai puțin și persoanele cu diabet, care, așa după cum s-a subliniat de nenumărate ori, sunt la risc major pentru dezvoltarea unei forme grave de boală. Persoanele cu diabet vor trebui să vadă în această perioadă ca o prioritate menținerea echilibrului glicemic și a unei greutăți sănătoase. Alimentația corectă, cu alimente valoroase nutritiv, legume, fructe, carne albă de bună calitate, fibre, lactate în combinația potrivită, va fi hotărâtoare, în evoluția ulterioară a persoanei cu diabet zaharat. Practicarea activității fizice, oprirea oricărei tentative de fumat, somnul odihnitor și absența sau moderația în consumul de alcool sunt recomandări obligatorii pentru persoanele cu diabet zaharat.”

”Într-un context plin de incertitudini, aș sfătui persoanele cu diabet să-și creeze prima certitudine în propria persoană, într-un stil de viață personal, corect, adaptat unor vremuri incorecte”, este sfatul de final adresat de Dr. Anca Hâncu diabeticilor.