Urgentarea procedurii de aprobare a preţului pentru medicamentele de nevoi speciale, dar şi simplificarea acesteia au fost solicitate, joi, de participanţii la o dezbatere organizată de Ministerul Sănătăţii pe marginea proiectului de ordin privind modificarea şi completarea normelor de aplicare a Legii nr. 95/2006.
„Este vorba de acele medicamente care nu au autorizaţie de punere pe piaţă în România, dar care în anumite situaţii – deja stabilite şi prevăzute din 2013 – se aduc în România într-un cadru legal specific, adică pe o cantitate dată, pentru o situaţie specifică, pentru un număr de pacienţi daţi, pe un an de zile„, a precizat secretarul de stat Ioana Ursu, în debutul dezbaterii.
Ea a menţionat că în proiectul de ordin este modificată metodologia de stabilirea a preţului, care a fost preluată din hotărârea de guvern privind medicamentele care au autorizaţie de punere pe piaţă.
„Motivul pentru care folosim aceeaşi metodologie este că vrem să fie unitară poziţia. Înţelegem că sunt nevoi speciale, dar trebuia totodată să ne asigurăm că nu se face un abuz. În momentul în care oferi nişte condiţii mult prea favorabile pe autorizaţiile pe nevoi speciale, producătorii vor retrage autorizaţia de punere pe piaţă şi vor prefera să vină situaţia cu autorizaţie de nevoi speciale. (…) Cât am putut, am scurtat termenele pentru aceste autorizaţii pe nevoi speciale, deoarece pentru medicamentele cu autorizaţie de punere pe piaţă termenele sunt de 90 de zile. Aici, am folosit şi sintagma ‘până la 45 de zile’. Se poate şi mai puţin de atât. Evident, ne-am dori cu toţii mai puţin de atât, (…) dar, ca o idee generală, am încercat să copiem ce se făcea pentru APP-uri (autorizaţia de punere pe piaţă – n.r.), pentru a asigura un cadru unitar„, a explicat ea.
Alexandra Tămaş, reprezentanta unei companii producătoare de medicamente, a precizat că, în acest an, şapte familii au solicitat aducerea unor medicamente pentru nevoi speciale, destinate unor copii, iar în unele cazuri tratamentele respective nu au ajuns sau au ajuns prea târziu, deoarece procedura birocratică a durat mult prea mult.
„Au fost 90 de zile în care s-a aşteptat o decizie de preţ şi încă mai mult de 30 de zile până decizia a fost publicată în Monitorul Oficial. În consecinţă, solicităm ca pentru medicamentele de nevoi speciale procedura de aprobare a preţului să fie major urgentată. Până la 45 de zile e un termen foarte generic. Noi am considera că maximum 48 de ore ar fi necesar, pentru ca aceste medicamente să ajungă la pacienţi în timp util. Totodată, să nu fie nevoie ca aceste preţuri, care sunt aprobate pentru o perioadă temporară de timp şi pentru situaţii absolut excepţionale, să fie publicate în catalogul public de medicamente (CaNaMed)„, a spus ea.
Ioana Ursu a explicat că, în cazul în care un medicament nu apare în CaNaMed, nu poate fi preluat de sistemul de compensare al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate iar pacientul va trebui să îl achite. Ea a mai precizat că, în cazurile în care este vorba despre o urgenţă, este posibilă recurgerea la ordine individuale, în baza cărora medicamentul să poată fi achiziţionat de spital, urmând să fie decontat în momentul în care apare în CaNaMed.
Raluca Bârzu, de la Federaţia Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer, a apreciat că nu este indicată preluarea regulii generale de stabilire a preţurilor şi în cazul medicamentelor pentru nevoi speciale.
„În opinia noastră, nu ar fi cel mai bine aşa, pentru că Legea 95 conferă un statut special acestor medicamente. În această situaţie, a aplica regula generală de stabilire a preţului este puţin neadaptat şi neadecvat situaţiei particulare a acestor medicamente. Suntem de acord că trebuie o regulă unitară, transparentă şi echitabilă, dar propunerea noastră este să fie o regulă adaptată statutului de medicament care se adresează pentru rezolvarea unor nevoi speciale”, a menţionat ea. AGERPRES