Medicii infecționiști și epidemiologi care lucrează în departamentul de calitate al Rețelei private de sănătate REGINA MARIA aveau deja implementat și în funcționare în rețea un program de pregătire pentru situații de urgență și calamități, dar apariția pandemiei le-a arătat mai bine cât de detaliat trebuie să fie gândit acest program.

nirvana georgescu”Existența reală a programului ne-a ajutat să ne organizăm mai ușor, dar pe de altă parte, nicio simulare făcută până acum nu a fost dimensionată pentru un eveniment de o asemenea magnitudine. Am învățat că planul de pregătire pentru calamități trebuie elaborat la nivel de detaliu mai avansat” ne-a declarat Dr. Nirvana Georgescu, Quality and Patient Safety Director la REGINA MARIA. 

Existența unui Comitet funcțional de prevenire și limitare a infecțiilor a contribuit semnificativ la siguranța personalului și la managementul corect al pacienților. În plus, a fost creat un grup medical de gestionare a situației („celula medicală de criză”), soluția suplimentară față de toate prevederile planurilor deja existente.

Activitățile curente pe zona de infecții nosocomiale a vizat implementarea măsurilor de siguranță în clinicile și spitalele rețelei și comunicarea permanentă cu personalul medical din toată țara.

Provocările cărora au fost nevoiți să le răspundă:

    • identificarea cu argumente solide a celor mai eficiente măsuri de siguranță, renunțarea la măsurile cu eficiență incertă, respectiv măsurile pe care le puteau lua/accepta  pentru confortul psihologic al angajaților sau chiar măsuri complet nenecesare, nejustificate, potențial periculoase (de ex. porțile de acces care pulverizează soluții dezinfectante etc.)
    • utilizarea rațională a echipamentului de protecție– ghidurile și procedurile de izolare deja existente în Rețea au fost actualizate cu noile indicații prevăzute de organizațiile internaționale și naționale (OMS, ECDC, INSP)
    • menținerea încrederii personalului – prin reconfirmări constante, sistematice că toate măsurile luate de Rețeaua REGINA MARIA reduc riscul de infecție la un minimum posibil și că, din păcate, nu putem avea niciodată, în biologie sau medicină, risc nul

”Sprijinul, implicarea managementului și a unor departamente cheie  precum Achiziții, Resurse Umane, Relația cu Autoritățile,  au fost esențiale, alături de comunicare periodică, onestă și întotdeauna optimistă și suportul operațional și logistic necondiționat” este de părere dr. Nirvana Georgescu.

 

Cum arată rata infecțiilor în această perioadă

În toată perioada de carantină și izolare nu s-au înregistrat tendințe relevante statistic, dar au continuat eforturile susținute în ceea ce privește prevenirea IAAM. Numărul absolut și rata infecțiilor asociate asistenței  medicale înregistrate în această perioadă sunt foarte mici.

”Trebuie să fim atenți însă, pentru că trendul epidemiologic actual al infecției cu noul coronavirus poate conduce, la o „relaxare” cu consecințe nedorite în unităîile sanitare: poate interveni „oboseala”, suprasaturarea personalului în privința purtării echipamentului de protecție, ceea ce poate influența inclusiv patologia infecțioasă non-COVID-19 (de ex. infectia cu C. difficile) și poate determina apariția clusterelor nosocomiale de COVID-19” ne atrage atenția managerul de calitate al Rețelei Regina Maria.

 

Ce a funționat și ce doriți să îmbunătățiți 

Și-au dovedit eficiența întreg sistemul de management al calității și siguranței pacientului, precum și sistemul de prevenire IAAM, ambele strâns interconectate. Punctele forte pe care le-am avut în Rețeaua REGINA MARIA au fost:

    • capacitatea de izolare a pacienților (flexibilitate circuite; saloane cu unul (majoritatea) sau 2 paturi)
    • procedurile specifice deja implementate (însoțite de training & evaluare, audit și feedback constant – sistem perfecționat pe parcursul mai multor ani) și care includ triajul personalului, utilizarea echipamentului de protecție, curățenia și dezinfecția pentru siguranța mediului de îngrijire, depistarea și comunicarea IAAM s.a.m.d.;
    • aplicarea strategiilor multimodale de îmbunătățire – de ex. cea elaborată de OMS pentru îmbunătățirea complianței cu igiena mâinilor
    • comunicarea permanentă cu personalul, dar și interdepartamentală: de ex., în timpul pandemiei grupul nostru de lucru se „întâlnea” săptămânal online pentru a analiza evenimente deosebite, cele mai recente date disponibile, stabilirea pașilor de urmat.

Ne-a descris Nirvana Georgescu, Quality and Patient Safety Director la REGINA MARIA procedurile prin care au reușit să mențină sub control lucurile în această perioadă.

Punctele care pot necesita îmbunătățire în managementul tuturor IAAM sunt legate de instruirea și familiarizarea personalului cu procesul epidemiologic/infecțios și cu sistemele de supraveghere și metodologiile specifice, plecând de la o mai bună înțelegere a definiției de caz, a criteriilor de clasificare a cazului și integrarea acestor noțiuni în practica clinica.