Manageri de spitale, precum și responsabili la vârf din cadrul spitalelor din București, regiunile Nord-Est și Centru au participat la Conferințele de Management Medical Modern cu tema “Autorizarea, acreditarea și funcționarea spitalelor din România”, eveniment organizat de Oameni și Companii în parteneriat cu Comisia Națională de Acreditare a Spitalelor (CoNAS). Proiectul iniţiat de Oameni și Companii în colaborare cu CoNAS se doreşte a fi o platformă cu instrumente utile şi de informare despre procesul acreditării spitalelor, atâta din puncte de vedere legislativ cât şi al documentaţie necesare.
Instituțiile europene sunt preocupate de creșterea calității actului medical în statele membre, mai ales acolo unde acest aspect este deficitar. Comisarul european pentru Sănătate, Tonio Borg, în mesajul său, a transmis că atunci când merg la spital, cetățenii se așteaptă să primească îngrijiri medicale sigure. “Vestea bună este că majoritatea statelor membre au instituit deja un program de siguranță a pacienților. Vestea proastă este că, în ciuda acestor progrese, în instituțiile medicale continuă să se producă evenimente adverse, iar siguranța pacienților este rareori inclusă în activitățile de formare a lucrătorilor din domeniul asistenței medicale. Prin urmare, trebuie să continuăm eforturile în vederea garantării unui nivel ridicat de siguranță pentru cetățenii noștri în instituțiile medicale”, a arătat oficialul european.
Președintele CoNAS, Dr. Vasile Cepoi, a explicat în amănunt condițiile pe care trebuie să le îndepliească un spital pentru a avea un sistem funcțional de management al calității. Președintele CoNAS consideră că 20% din cheltuieli înseamnă risipă făcută din cauza lipsei calității. Prin urmare, calitatea devine o prioritate pentru pacienți, furnizori de servicii medicale, manageri, terțul plătitor și Guvern. Pierderile din sistemul de sănătate care determină creșterea costurilor sociale sunt: tehnologii și servicii medicale cu eficacitate redusă, variații mari ale practicii și ale rezultatelor în unitățile medicale, acces inegal la servicii de sănătate, timpul de așteptare a crescut, prin urmare și insatisfacția pacienților față de serviciile primite.
Prin urmare, este necesară o standardizare a cerințelor care să satisfacă toate dimensiunile conceptului de sănătate. Pe prim plan trebuie pusă siguranța pacientului, care este o problemă de sănătate publică; reducerea numărului erorilor medicale, având în vedere că acum unul din 10 pacienți suferă un astfel de accident în cursul îngrijirilor. Eroarea medicală nu este o problemă specifică României. În Europa mor anual 110 000 de pacienți din cauza infecțiilor asociate actului medical, la care se adaugă un număr de decese cauzate de alte erori medicale. Anual se cheltuiesc 5,4 miliarde de euro pentru tratarea efectelor adverse generate de actul medical.
Dr. Vasile Cepoi spune că asistența medicală din ambulatoriu nu este supravegheată și stimulată să-și îmbunătățească simțitor calitatea, iar ineficiența acestor servicii pune presiune pe activitatea spitalelor.
Președintele CoNAS le-a spus participanților că spitalele care nu vor obține acreditarea nu vor fi desființate, dar nu vor putea oferi servicii medicale în sistemul public de asigurări de sănătate. Prima etapă de evaluare-acreditare se încheie în 7.07.2016. Președintele CoNAS a arătat care sunt cerințele: baza legală, documentația și termenul legal privind începerea vizitei de evaluare a unităților sanitare în vederea acreditării.
Dr. Vasile Cepoi, ca fost ministru al Sănătății, a expus, într-o discuție colicvială cu participanții, vulnerabilități cunoscute ale sistemului: ultima anchetă a stării de sănătate a populației s-a făcut în 1986; necesitatea prezentării unor date corecte privind morbiditatea, lipsa de viziune a spitalelor, observată și pe site-urile acestora, infecțiile nozocomiale, de asemenea neraportate corect, conceptul potrivit căruia dacă se întocmesc multe hârtii, este bine.
Pentru a se putea îndrepta erorile din sistem, Cristina Racoceanu, specialist în cadrul CoNAS, a prezentat participanților soluția informatică CAPESARO, un instrument de lucru util și eficient în ceea ce privește interacțiunea unităților sanitare cu Comisia Națională de Acreditare a Spitalelor pentru implementarea, evaluarea, monitorizarea și dezvoltarea sistemului de management al calității. Aplicația prezentată în timp real de către Cristina Racoceanu, este o soluție informatică dedicată, este dezvoltată și actualizată permanent în funcție de sugestiile utilizatorilor și de modificările legislative survenite. Toți cei interesați pot, deasemenea, interacționa, prin discuții și dezbateri, prin intermediul forumului de discuții de pe site-ul CoNAS, www.conas.gov.
Deoarece banii reprezintă o altă temă de interes pentru reprezentanții sistemului public de sănătate, directorul economic al CoNAS, Ioan Clim, a vorbit despre Taxa de acreditare.
Participanții, prin întrebările adresate reprezentanților CoNAS, au demonstrat că sunt interesați să facă tot ceea ce este necesar pentru a obține acreditarea, asta însemnând că sunt dispuși să implementeze toate măsurile necesare creșterii calității în unitățile sanitare pe care le conduc și, implicit, să se preocupe de menținerea lor deoarece acreditarea este doar un prim pas, iar pierderea ei este simplă în cazul în care nu se respectă obiectivele asumate.
Evenimentele au avut loc cu sprijinul Partenerilor:
Partener Instituţional:
Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor
Parteneri:
Innovate It
Tunic Medical
InfoWorld
Markas
Eutron
Varinak
Synevo
Neomed
Lucas Consulting
Hospital Project&Consulting
Eycone Medical
Certsign
Dedalus TeamNet
Baxter