Societatea Naţională de Oncologie Medicală din România şi Societatea Naţională de Medicina Familiei, împreună cu compania Astellas Pharma, anunţă lansarea campaniei „Ce faci azi?”. Această iniţiativă îşi propune să crească gradul de conştientizare cu privire la importanţa efectuării screeningului pentru cancerul de prostată şi să încurajeze bărbaţii să aibă o discuţie deschisă cu medicul de familie cu privire la starea de sănătate a prostatei.

Glanda prostatică este o parte a sistemului reproducător masculin şi are rolul de a produce lichidul seminal care ajută la transportul spermatozoizilor. Situată sub vezică urinară şi în faţa rectului, prostata poate creşte în mărime odată cu înaintarea în vârstă, ceea ce poate duce la diverse probleme de sănătate.

Cancerul de prostată ocupă locul doi în rândul celor mai frecvente forme de cancer în rândul bărbaţilor din România, după cancerul pulmonar. Această afecţiune se dezvoltă adesea într-un ritm lent, în cursul a mai multor ani, subliniind astfel importanţa unui diagnostic precoce.

În fiecare an, în România, sunt înregistrate peste 8000 de cazuri noi de cancer de prostată, iar aproximativ 2400 de decese sunt atribuite acestei maladii. Cu toate acestea, cancerul de prostată poate fi tratat eficient atunci când este identificat în stadiile incipiente.

Depistarea timpurie salvează vieţi

Campania „Ce faci azi?” pune în lumină importanţa depistării precoce, subliniind că aceasta poate face diferenţa în salvarea vieţii. De multe ori, cancerul de prostată poate fi identificat înainte ca simptomele să devină evidente prin efectuarea unor teste de screening, cum ar fi măsurarea nivelului de antigen specific prostatic (PSA) din sânge sau prin examinarea clinică a prostatei prin intermediul tuşeului rectal. În cazul unor rezultate neobişnuite, medicul va recomanda teste suplimentare pentru confirmarea diagnosticului, inclusiv ecografie, RMN sau chiar o biopsie.

În stadiile incipiente, cancerul de prostată nu prezintă simptome evidente, de aceea, screening-ul este esenţial şi se recomandă începând cu vârsta de 45-50 de ani. Simptomele pot apărea abia atunci când tumora creşte şi exercită presiune asupra uretrei, generând probleme legate de urinare, cum ar fi nevoia de a urina frecvent, în special pe timp de noapte, jet urinar slab, durere şi senzaţie de arsură în timpul urinării sau ejaculării, precum şi prezenţa sângelui în urină sau spermă. Aceste simptome nu trebuie
ignorate, dar nici nu sunt un semn cert de cancer de prostată. Prin urmare, investigaţiile periodice sunt de o importanţă crucială, în special pentru bărbaţii cu istoric familial de cancer de prostată.

Informaţie şi educaţie

În cadrul campaniei „Ce faci azi?”, Societatea Naţională de Medicină de Familie va distribui pachete educaţionale către aproximativ 9000 de medici de familie din întreaga ţară. Aceste pachete conţin scrisori adresate medicilor, postere informative şi broşuri educaţionale destinate pacienţilor. Aceste materiale vor contribui la creşterea gradului de conştientizare şi educare a publicului cu privire la riscul de cancer de prostată şi la importanţa depistării timpurii.

De asemenea, în cadrul campaniei, vor fi realizate interviuri şi articole scurte difuzate pe canalele de radio şi TV pentru a sublinia importanţa screening-ului pentru cancerul de prostată. Mediatizarea largă a campaniei „Ce faci azi?” prin toate canalele de informare, poate ajuta publicul larg să conştientizeze mai bine importanţa diagnosticării precoce a acestei boli.

Fiecare bărbat trebuie să fie informat cu privire la riscul de cancer de prostată şi să aibă o discuţie cu medicul de familie despre opţiunile de screening disponibile. Depistarea timpurie poate face diferenţa în lupta împotriva acestei boli. Este momentul să începi o discuţie cu medicul de familie şi să-ţi iei sănătatea în propriile mâini.