BBraun a început ca o afacere de familie în urmă cu aproape 170 de ani. În prezent numără peste 39 000 de angajaţi în toata lumea.
Care este secretul longevităţii acestei companii, ne-a spus chiar unul dintre descendenţii familiei fondatoare, Christian Braun, într-un interviu acordat în exclusivitate Portalului Naţional Medical Manager.
– Cu o binecunoscută istorie în domeniul medical începută încă din anul 1839, BBraun este una dintre companiile de top din acest sector. Ce face această companie atât de specială?
– BBraun este o afacere de familie, ceea ce înseamnă că interesul şi implicarea personală sunt foarte importante. Avem o relaţie specială cu angajaţii noştri, ceea ce duce la o abordare total diferită faţă de companiile concurente, scopul nostru fiind acela de a preda ştafeta companiei generaţiilor viitoare din familia noastră. Câştigurile extrem de rapide nu reprezintă punctul nostru de interes. Noi investim profitul, de fapt îl reinvestim în compania noastră, lucru care ne diferenţiază de alte companii de pe piaţă.
– BBraun şi-a început activitatea în România la începutul anului 1999, ca o companie de vânzări şi distribuţie. Cum aţi defini evoluţia sa de atunci până în momentul de faţă?
– Odată cu trecerea anilor, compania a cunoscut schimbări de ordin structural; în primii ani am dezvoltat divizia Hospital Care care oferă produse medicale de bază de unică utilizare necesare pacienţilor (seringi, ace, branule, catetere). În ultimii ani, am considerat necesar să lărgim portofoliul, adăugând noi divizii, precum OPM (out patient market). Divizia OPM oferă produse şi servicii ce asigură succesul tratamentului ambulatoriu. Produsele acestei divizii au fost obţinute în urma unei strânse colaborări cu pacienţii care prezintă diverse patologii. Anul trecut am introdus o nouă divizie, divizia Aesculap (tot ceea ce este necesar în chirurgie), instrumentar chirurgical, tehnologii de suturare şi sisteme de motoare pentru chirurgie în blocurile operatorii.
Am decis ca sediul cental al companiei să fie la Timişoara, cu departamentul de vânzări, resurse umane, IT şi departamentul economic, pentru că Timişoara poate fi considerată un important punct strategic pentru extinderea activităţii în ţările vecine: Albania, Bulgaria, Serbia.
– Ce aspecte consideraţi că ar trebui să dezvolte compania BBraun pe piaţa de profil din România?
– Consideram că reuşita companiei noastre pentru a fi lideri în sistemul de sănătate din România, constă în unicitatea produselor pe care le oferim şi în serviciile de înaltă calitate pe care le propunem. În acest sens, ne bazăm pe tradiţia şi experienţa de mai bine de 170 de ani acumulate în diverse ţări cu un sistem medical foarte bine pus la punct cum ar fi: Germania, Spania sau Statele Unite ale Americii. Una dintre promisiunile echipei BBraun către clienţii săi este aceea de a împărtăşi informaţiile şi cunoştinţele pe care le deţinem în vederea îmbunătăţirii sistemului de tratament al pacientului. O altă preocupare a noastră vizează îmbunătăţirea securităţii personalului, reducerea costurilor şi, totodată, a perioadei de tratament a bolnavului, concomitent cu creşterea calităţii serviciilor.
Alte aspecte care nu trebuie neglijate ar fi: comunicarea internă în cadrul companiei, gradul de transparenţă, controlarea şi îmbunătăţirea fluxului de informaţie, creşterea eficienţei, educarea clienţilor în utilizarea produselor noastre, astfel încât relaţia cu clienţii noştri să fie una fructoasă şi pe termen cât mai lung. Noi nu oferim soluţii de moment, ci ne dorim parteneriate pe o perioadă cât mai mare de timp. Scopul nostru este acela de a oferi soluţii cât mai eficiente pentru îmbunătăţirea sistemului medical din România.
– Care sunt diviziile companiei BBraun în România?
– Întreaga companie este formată din patru divizii diferite: cea mai mare, Divizia Hospital Care, oferă tot ceea ce înseamnă produse de bază, cea de-a doua divizie – Aesculap, oferă tot ceea ce este necesar într-un bloc operator, începând cu instrumentar chirurgical, containere sterile, produse endoscopice, materiale pentru sutură, produse ortopedice şi multe alte produse de acest gen. A treia divizie – OPM se adresează tratamentului la domiciliu şi este dedicată clinicilor private, farmaciilor, spitalelor şi acelor categorii de instituţii care se ocupă de tratamentul pacienţilor la domiciliu. Ultima divizie, cea de-a patra este BBraun Avitum şi se ocupă de servicii pentru dializă: produse, aparate, filtre, tot ceea ce este necesar pentru un astfel de tratament.
În acest moment, BBraun Avitum desfăşoară activităţi în 6 centre de dializă proprii – Timişoara, Târgu Mureş, Sighişoara, Botoşani, Sfântu Gheorghe şi Târgu-Jiu. În acest moment tratăm aproximativ 8000 de pacienţi în toată lumea. În următorii doi ani intenţionăm să facem noi investiţii pe piaţa de profil din România, investiţii care vor genera noi locuri de muncă.
– BBraun Medical asigură aproximativ 50% din pachetul de soluţii medicale utilizate în spitalele din România. Procentul este impresionant. Care sunt atuurile care vă conferă o asemenea poziţie pe piaţă?
– Nu aş merge atât de departe, spunând că noi suntem cei care asigurăm 50% din soluţiile medicale. Eu consider că există un mare potenţial pentru astfel de produse în România, datorită structurii acestei ţări. Poziţionarea ţării dumneavostra este una strategică. Am ales Timişoara ca centru logistic al companiei BBraun, tocmai pentru accesul pe care îl avem din acest punct la ţări precum Albania, Bulgaria, Serbia sau Muntenegru.
– Care este opinia dumneavoastră despre descentralizarea spitalelor în România?
– În general, nouă ne place să lucrăm cu parteneri profesionişti. Avem nevoie de centre specializate. Pentru majoritatea populaţiei din Europa, România nefăcând excepţie, se pare că este mai uşor să organizezi un transport, decât să organizezi spitalele. Dacă există centre specializate, atunci există tratamente mai bune. Descentralizarea are avantajele şi dezavantajele ei. Un dezavantaj ar putea fi transferul problemelor de la nivel central în sfera locală.
– Ce consideraţi că trebuie îmbunătăţit la sistemul medical din România astfel încât acesta să ajungă la standarde ridicate în viitor?
– După părerea mea, medicii din România sunt foarte bine pregătiţi, tocmai de aceea nu rar vedem doctori români ce lucrează în ţări străine. Noi ne-am propus susţinerea sistemului medical din România prin educarea personalului, a medicilor. Din moment ce nu sunt un specialist în politicile de sănătate, nu sunt sigur că aş putea avea un raspuns îndeajuns de pertinent. Am constatat însă, că cheltuilelile atribuite sistemului medical sunt mult mai mici în România decât în alte ţări europene. Nu vreau să compar România cu SUA sau Japonia, dar dacă sistemul medical din România ar fi cel puţin mediu, aceasta ar putea ajuta mult mai bine pacienţii şi comunitatea în general.
Consider că acest subiect va fi de primă importanţă în Guvern în viitorul apropiat. Sunt o mulţime de ţări care în această perioadă de criză investesc în educaţie, în sănătate, în spitale noi şi în infrastructură. Desigur, această decizie nu face altceva decât să îmbunătăţească situaţia economică. Cred că acesta ar trebui să fie în viitor unul dintre obiectivele cele mai importante de atins din sistemul medical din România, ceea ce desigur nu este deloc uşor.