Asociaţia de Terapie Comportamentală Aplicată (ATCA) a demarat un proiect care vizează integrarea copiilor cu tulburări din spectrul autist în sistemul şcolar. Potrivit unui comunicat al ATCA, proiectul „Autism Solutions – Recuperare şi integrare” îşi propune să ofere terapie neuropsihică comportamentală aplicată (ABA) gratuită pentru 15 copii cu autism cazuri sociale şi să dezvolte materiale educative pentru alţi 155 de copii cu autism în vederea integrării în societate şi în învăţământul de masă.

„Materialele incluse în kit-ul ‘EduKids TSA’ îi vor ajuta pe beneficiarii direcţi să deprindă abilităţi specifice aferente unor arii de dezvoltare precum: atenţie, memorie, cogniţie, percepţie, emoţii şi relaţii sociale. Pe termen lung, proiectul îşi propune să scadă nivelul problemelor neuropsihice pe care aceşti copii le întâmpină în viaţa de zi cu zi: incapacitatea de a comunica eficient cu persoanele din jur; greutăţile întâmpinate în socializarea cu copiii de vârsta lor sau în autonomia proprie; dificultăţi de a urmări şi a participa la activităţile din timpul orelor de curs; incapacitatea de a gestiona emoţii şi de a se reacţiona adecvat lor, dar şi cea de a dezvolta prietenii, de exemplu”, se arată în comunicat.

Preşedintele ATCA, Anca Dumitrescu, primul specialist român acreditat internaţional în terapia ABA, a precizat că rolul acestui program este să îi ajute pe aceşti copii să se integreze în mediile sociale prin „diminuarea simptomelor din spectrul autist, modelarea comportamentelor neadecvate, creşterea gradului de independenţă personală”.

„Pentru mulţi este dificil de acceptat că aceşti copii nu pot să mănânce sau să se îmbrace singuri, să se joace adecvat, nu pot fi atenţi la profesori sau la ce au de făcut în cadrul grupului de la şcoală. (…) Obiectivul este ca, prin lucrul intensiv timp de un an, cei mici să îşi îmbunătăţească cu 70% abilităţile cognitive, academice, sociale şi emoţionale faţă de situaţia prezentă”, a declarat Dumitrescu, citată în comunicat.

În cadrul proiectului, copiii au fost evaluaţi suplimentar, fiind urmărite în mod special comportamentele necesare pentru integrarea în învăţământul de masă. „Fişele sunt concepute şi completate exclusiv de terapeuţi, cu ajutorul răspunsurilor părinţilor, dacă sau atunci când este cazul. Progresele sunt măsurate atât prin fişe de notare specifice integrării la şcoală, dezvoltate special în acest sens de specialiştii ATCA, cât şi în timpul simulărilor contextelor de şcoală, când copilul este lăsat să răspundă în mod natural, fără îndrumare din partea terapeutului. Fişele sunt aplicate copilului la intrarea în program, apoi la terminarea acestuia”, precizează sursa citată.

Conform unui studiu al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie din 2015, prezentat în comunicatul citat, în învăţământul de masă sunt integraţi 23.773 de copii cu dizabilităţi, în învăţământul special – 14.859, iar la domiciliu sunt şcolarizaţi alţi 1.083 de copii.

„Ponderea medie a copiilor cu dizabilităţi şcolarizaţi pe ciclurile de învăţământ preşcolar, primar, gimnazial şi liceal din învăţământul de masă este de 36%. Din păcate, nu există o statistică oficială privind numărul copiilor cu dizabilităţi specifice spectrului autist”, se precizează în comunicat. AGERPRES