În mijlocul erei sănătății digitale, industria farmaceutică a cunoscut o evoluție extrem de rapidă. Datorită noilor paradigme pe care le-au adus metodele noi de furnizare a asistenței medicale și tehnologiile digitale în domeniul sănătății, companiile farmaceutice trebuie să adopte noi strategii și să ia în considerare noi oportunități de investiții pentru a rămâne relevante în peisajul în continuă evoluție a asistenței medicale.
În acest articol, vorbim despre 8 tendințe majore pe care companiile farmaceutice trebuie să le ia în considerare în era sănătății digitale. Le clasificăm în funcție de rentabilitatea investiției (ROI) și rentabilitatea viziunii (ROV).
1. Inteligența artificială pentru cercetarea și dezvoltarea medicamentelor
Procesul de cercetare și dezvoltare a medicamentelor a fost în mod tradițional unul de durată și de muncă intensă. Acest lucru a implicat cercetări considerabile de încercare și eroare înainte ca un medicament să poată trece la etapele ulterioare de dezvoltare. Acest proces poate fi eficientizat din punct de vedere al timpului și al costurilor cu ajutorul inteligenței artificiale (AI).
Modelele AI, cum ar fi cele dezvoltate de Benevolent AI , pot analiza cantități semnificative de seturi de date din literatura științifică, înregistrările clinice și bazele de date chimice într-un mod mai eficient în timp decât pot oamenii. Din aceste informații, ei pot identifica cu precizie țintele și modul în care potențialele medicamente vor interacționa cu acestea.
Companii precum Schrödinger și Google DeepMind au folosit inteligența artificială pentru formularea medicamentelor. Software-ul lor prezice comportamentul candidaților la medicamente și evaluează siguranța și eficacitatea acestora.
2. Noi modele de rambursare
Companiile farmaceutice pot profita de noua experiență de asistență medicală pe care o pot avea pacienții în era sănătății digitale pentru a oferi mai mult decât medicamente. Prin combinarea pachetelor de medicamente și tehnologie, acestea pot oferi modele de rambursare mai atractive atât pentru plătitori, cât și pentru furnizori.
Au existat mai multe exemple de astfel de modele inovatoare în trecut care combină produsele farmaceutice cu tehnologia. GSK a lucrat cu Propeller Health la inhalatoare inteligente . Partners Healthcare Center și producătorul japonez de medicamente Daichii-Sankyo au făcut echipă pentru a aduce un purtabil conectat pentru pacienții cu fibrilație atrială.
S-a demonstrat că instrumentele digitale îmbunătățesc rezultatele în materie de sănătate, reducând în același timp costurile financiare. Cu astfel de oferte, companiile farmaceutice își pot scoate produsele în evidență, fiind în același timp benefice atât pentru pacienți, cât și pentru furnizorii de asigurări.
3. Modele lingvistice mari (LLM) pentru un flux de lucru îmbunătățit
Modelele lingvistice mari (LLM) au fost popularizate de instrumente precum ChatGPT și Google Gemini. Dincolo de hype, tehnologia este des utilizată în industria farmaceutică. LLM-urile pot crește eficiența unei companii prin optimizarea operațiunilor interne și a serviciilor pentru clienți.
Instrumentul intern LLM al Roche, Roche GPT , ajută echipa companiei farmaceutice în optimizarea sarcinilor repetitive și împărtășirea cunoștințelor. Instrumentul îi sprijină în continuare prin automatizarea extragerii de date structurate despre terapii și pacienți din articole științifice și rezultate ale testelor clinice. Cei de la Pfizer au implementat un instrument similar pentru a ajuta eforturile lor de marketing.
LLM-urile ar putea fi utilizate în continuare pentru a îmbunătăți serviciile pentru clienți. Cu un chatbot alimentat de LLM, pacienții pot obține răspunsuri la întrebările lor, cum ar fi efectele secundare ale medicamentelor, în limba lor maternă.
4. Automatizare în lanțul de aprovizionare
Lanțul de aprovizionare al industriei farmaceutice are mult de câștigat prin adoptarea automatizării. De exemplu, prin integrarea AI , deficitul de medicamente poate fi evitat. Analizând date din diverse surse, software-ul AI poate prognoza potențialele întreruperi și poate sugera măsuri adecvate pentru a asigura o aprovizionare constantă cu medicamente esențiale.
Automatizarea în lanțul de aprovizionare nu implică doar software AI, ci și robotică. Roboții Denso Robotics sunt capabili să automatizeze sarcini în procesul de producție. Exoscheletele sunt un alt exemplu de asistență robotică. Deși nu automatizează complet sarcinile, ele măresc capacitatea lucrătorilor manuali din fabrică de a transporta greutăți și de a lucra în poziții incomode. În viitor, ne putem aștepta chiar și la livrările automate cu drone.
5. Terapeutică digitală
Utilizarea software-ului ca tratament ar fi putut suna ca un concept științifico-fantastic în urmă cu un deceniu și ceva, dar această perspectivă este foarte reală și promițătoare odată cu apariția terapiei digitale (DTx) . DTx poate fi descris ca aplicații software bazate pe dovezi, concepute pentru a preveni, gestiona sau trata afecțiunile medicale.
Accesibilitatea, confidențialitatea și efectele secundare minime pe care le oferă DTx au atras companiile farmaceutice să investească în această zonă. Pfizer a făcut echipă cu Sidekick Health pentru a lansa o soluție DTx pentru dermatita atopică . Eli Lilly a colaborat și cu Sidekick Health pentru a dezvolta aplicații care să sprijine tratamentul cancerului de sân.
Alte companii precum RelieVRx sau HelloBetter integrează principiile terapiei cognitiv-comportamentale în aplicațiile lor pentru a ușura durerea cronică.
6. Bioprinting 3D
O altă tendință științifică, dar promițătoare în industrie este 3D Bioprinting . Această tehnică implică „imprimarea” țesuturilor vii, cum ar fi vasele de sânge, oasele sau pielea, prin tehnologia de fabricație aditivă a imprimării 3D. Este nevoie de celule vii și un mediu nutritiv oferit de un microgel . Capacitatea de a imprima țesuturi umane implică faptul că nevoia de testare pe animale ar putea fi un lucru din trecut, demonstrând în același timp rezultate mai precise.
Mai multe companii au investigat bioprintarea 3D de-a lungul anilor, cu rate diferite de succes . Cu toate acestea, potențialul abordării a atras interesul marilor jucători farmaceutici care au parteneriate în curs de desfășurare cu companiile de bioprintare 3D.
7. Medicamente imprimate 3D
Deși se aflau într-un stadiu relativ incipient, medicamentele imprimate 3D au făcut progrese de când Spritam, primul medicament cu prescripție imprimat 3D pentru tratarea simptomelor epilepsiei, a fost aprobat de FDA în 2015. FabRx, cu sediul în Regatul Unit, studiază deja eficacitatea și personalizarea 3D a medicamentelor tipărite în primul studiu clinic pediatric al unor astfel de medicamente.
Abilitatea de a imprima medicamente 3D poate să descentralizeze producția de medicamente, aducând-o mai aproape de punctul de îngrijire. Farmaciile ar putea imprima 3D pastile personalizate, iar asta va îmbunătăți accesul la medicamente în zonele deservite.
8. Studii clinice in silico
Studiile clinice in silico promit să permită efectuarea de experimente în întregime prin simulare pe computer, fără a fi nevoie de testare pe animale sau pe oameni. Prin testarea medicamentelor pe simulări computerizate ale organelor, poate fi eficientizat atât timpul cât și costurile, evitând în același timp efectele secundare asupra participanților vii.
Deși această promisiune nu a fost încă pe deplin realizată, s-au făcut progrese în acest sens. Institutul Wyss a dezvoltat organe-pe-un-cip pentru a emula structurile și funcțiile complexe ale organelor umane vii. Tehnologia lor a fost folosită de Emulate Inc pentru dezvoltarea eficientă a medicamentelor. Modelul matematic al fiziologiei umane creat de HumMod a fost folosit în mai multe proiecte de cercetare . Vizând în continuare o tendință viitoare către studiile in silico, Institutul Virtual Fiziologic Uman a fost înființat pentru a încuraja adoptarea eficientă a cercetării medicale in silico.
Viitorul industriei farmaceutice se bazează pe designul pacientului
Aceste 8 tendințe dețin un potențial extraordinar pentru viitorul industriei farmaceutice. De la îngrijire personalizată până la lanțuri de aprovizionare eficiente, companiile farmaceutice care integrează astfel de abordări își pot considera investițiile dincolo de ROI, dar și ca investiții în viitorul domeniului datorită ROV-ului considerabil pe care îl reprezintă.
Cu toate acestea, astfel de eforturi vor fi zadarnice dacă companiile nu acceptă designul pacientului. Aceasta presupune implicarea pacienților la cel mai înalt nivel al proceselor decizionale. În era sănătății digitale, pacienții sunt mai puternici decât oricând și doresc să-și facă vocea auzită în problemele care le afectează sănătatea. Acest lucru este exemplificat de pancreasul artificial DIY condus de pacient și mișcările de medicamente DIY .
FDA a recunoscut chiar importanța designului pacientului și a înființat Comitetul consultativ pentru implicarea pacienților . Companiile farmaceutice ar trebui să adopte o abordare similară și să includă contribuția pacienților în mijlocul lor. De exemplu, ei pot utiliza platforme precum Antidote pentru a ajuta pacienții să găsească studiul clinic potrivit, reducând în același timp costurile suportate din cauza întârzierilor în găsirea participanților.