GSK Consumer Healthcare și Smile Train, cel mai mare ONG internațional specializat în ajutorarea copiilor cu despicătură de buză și palat, au demarat în primăvara acestui an un parteneriat strategic, la nivel global, pentru a susține operații și tratamente integrate pentru copiii afectați de despicătură de buză și/sau de palat din peste 90 de țări, inclusiv în România. Părțile implicate în campanie își propun realizarea prin intermediul acestui program, a cel puțin 13.500 de operații gratuite, sigure și de calitate, în decurs de cinci ani.

Obiectivele programului au în vedere noi oportunități de colaborare instituțională și non-instituțională cu autoritățile și societatea civilă, contribuția activă la îmbunătățirea vieții copiilor care suferă de această afecțiune, prin asigurarea tratamentului și eliminarea stigmatului cu care aceștia se confruntă, creșterea gradului de conștientizare în rândul publicului larg și al specialiștilor.

„Mulți dintre copiii născuți cu despicătură de buză şi/sau palat nu sunt tratați pentru că părinții nu cunosc întotdeauna ce opțiuni de tratament sau finanțare pot accesa. Suntem onorați să facem parte din acest proiect și să contribuim, pe cât posibil, la îmbunătățirea vieții copiilor care suferă de această afecțiune și la creșterea gradul de conștientizare în rândul părinților copiilor afectați în privința opțiunilor de tratament disponibile, dar și al specialiștilor din domeniul sănătății orale. Eforturile tuturor celor implicați în campanie au susținut finanțarea operațiilor chirurgicale necesare, precum și trainingul echipelor medicale care au grijă de acești pacienți. Facem pași importanți, alături de partenerii noștri, în direcția de a crea cadrul și oportunitatea necesare pentru ca fiecare copil născut cu despicătură de buză şi palat să fie tratat în siguranță și cât mai curând posibil”, a declarat Nigel Stephenson, General Manager GSK Consumer Healthcare Romania & Moldova.

Fondurile strânse în cadrul campaniei „Zâmbetele schimbă vieți” sunt folosite pentru susținerea programelor Smile Train, inclusiv cele desfășurate la Spitalul Clinic de Copii „Maria Sklodowska Curie” din București și pentru achiziția de aparatură chirurgicală performantă folosită în operațiile de corecție, acoperirea costurilor de participare a doctorilor în cadrul unor workshop-uri online internaționale de specializare în ceea ce privește tratamentul pacienților înainte și după corecția chirurgicală a despicăturii de buză și/sau palat, achiziția de aparate ortodontice și susținerea tratamentului postoperator pentru pacienți.

„Spitalul Clinic de Copii Maria Sklodowska continuă să ne fie partener strategic în România. Ne dorim foarte mult să semnăm și alte parteneriate instituționale și non-instituționale, rămânem deschiși dialogului. De asemenea, ne dorim să creștem ponderea serviciilor medicale oferite de către spital pacienților cu despicătură de buză sau palat. Continuăm să investim în educație și programe chirurgicale și non-chirurgicale menite să ajungă la pacienții din toate colțurile țării, pentru a transforma cât mai multe vieți ale micilor pacienți români și ale familiilor acestora”, a completat Shannon Lambert, Vice President & Regional Director, Americas & Europe Smile Train.

Campania a fost primită foarte bine de către specialiști, ne bucură tare mult ori de cate ori avem șansa de a contribui la îmbunătățirea calității îngijirii medicale a copiilor cu despicătură de buză și/sau de palat. Am efectuat în perioada 2020-2021 aproximativ 80 intervenții chirurgicale de corecție a defectelor de buză și/sau de palat, cu sprijinul Smile Train. Deși avem o reducere semnificativă a intervențiilor determinată de pandemie, înainte de pandemie operam în clinică în jur de 120-150 intervenții/an, estimăm o creștere consistentă a acestora, în anii ce vor urma. Beneficiile sunt enorme și oferă șansa unei vieți normale (aspect satisfăcător al feței, calitate bună a vorbirii, respect de sine etc.).”, a afirmat Conf. Univ. Dr. Radu Spătaru, Director Medical al Spitalului Clinic pentru Copii Maria Sklodowska Curie.

Specialiștii spun că principala provocare pentru familiile pacienților este accesul limitat la centrele de tratament de stat din țară, numărul medicilor specializați fiind prea mic pentru gestionarea numărului mare de cazuri. Tratarea acestei condiții în sistemul privat de sănătate este greu de susținut de către familiile cu venituri medii sau reduse, întrucât tratamentul ortodontic nu este subvenționat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Inițiatorii campaniei își doresc să susțină eforturile financiare ale familiilor pacienților, inclusiv pentru tratamentul ortodontic necesar ulterior intervenției chirurgicale, tratament care trebuie continuat până la vârsta de 18 ani.