Triajul pacienților în UPU/ CPU

Un articol de Constantin POIANĂ – Manager de calitate Spitalul Orăşenesc Buhuşi, evaluator de servicii de sănătate

 

Triajul pacienților în UPU/ CPU este deosebit de important în scurtarea timpului de așteptare, rezolvarea urgențelor corespunzator codurilor de culori și poate duce la evitarea unor situații conflictuale între pacienți sau apartinatori si personalul din aceste structuri.

Spatiul de triaj trebuie se fie amplasat la intrare în UPU/CPU, iar din acest spaţiu  trebuie sa fie posibil accesul facil către camera de resuscitare şi către celelalte spaţii de acordare a asistenţei medicale de urgenţă din cadrul UPU / CPU.

Triajul se efectuează în momentul prezentării pacientului în structura de primire a urgenţelor.

În spaţiile de triaj şi de aşteptare din cadrul UPU/ CPU,  se va afişa la vedere următorul text într-o mărime vizibilă de la cel puţin 3 metri: “ÎN ATENŢIA PACIENŢILOR ŞI A APARŢINĂTORILOR! În cadrul acestei unităţi accesul la spaţiul de tratament se face pe baza triajului care stabileşte prioritatea din punct de vedere medical. Dacă  problema dumneavoastră nu reprezintă din punct de vedere medical o prioritate imediată, este posibil să aşteptaţi mai mult timp până la eliberarea unui loc pentru consultaţii şi a unui medic care să vă consulte. Alţi pacienţi pot fi preluaţi imediat chiar dacă au sosit cu mult după dumneavoastră, având o prioritate medicală mai urgentă decât dumneavoastră. Sunteţi rugaţi să nu încercaţi SUB NICIO FORMĂ să influenţaţi decizia personalului medical în vederea obţinerii unui acces mai rapid. ÎN CAZUL ÎN CARE VĂ SIMŢIŢI MAI RĂU, vă rugăm contactaţi asistentul din punctul de triaj în vederea reevaluării stării dumneavoastră. Mulţumim pentru înţelegere”.

In orice spatiu triaj de la UPU/ CPU trebuie sa existe personal medical special instruit în efectuarea triajului în mod eficient şi rapid.. Trierea se face în baza nivelului de triaj, care cuprinde toţi pacienţii care prezintă acelaşi grad de prioritate în funcţie de gravitatea şi/sau caracterul acut al patologiei lor şi de resursele necesare.codurilor de culori și ar fi bine sa fie cunoscută de către tot personalul, mai ales de cel din structurile de urgență!

Nivel I – RESUSCITARE (Codul roșu)  = implicare promptă, fiind o urgență maximă care necesită măsuri de resuscitare. Prin resuscitare nu se înțelege automat masaj cardiac extern sau defibrilare, pot fi incluse și dezobstrucțiile căilor aeriene, refacerea volemiei, oprirea rapidă a unei sângeri, manevre în caz de supradozaj cu medicamente sau alte substanțe. Tot ce este urgență maximă primește imediat codul roșu și necesită mobilizarea imediata a personalului pentru a salva viața acelui pacient. In aceasta situatie, nu există timp de așteptare.

Nivel II – CRITIC (Codul galben) = reprezintă abordarea cazului în cel mult 15 de minute, fiind urgență critică, cu risc mare de a trece în roșu. Aici pot fi incluse insuficiențele respiratorii acute, durerile toracice acute, alte dureri severe, insuficiență multipla de organ, salturile mari de tensiune cu dezvoltare de edem pulmonar acut, accidentele vasculare cerebrale cu risc înalt, etc. Personalul din UPU/ CPU nu va scăpa din vedere pacientul și va mobiliza imediat resursele pentru o verificare minuțioasă .

Nivel III – URGENT (Codul verde) = reprezinta preluarea în cel mult 60 de minute, pentru că datele preliminare nu arată afecțiuni care pot pune viața în pericol în perioada imediat următoare. Aici pot fi incluse toate urgențele care implică dureri fără substrat critic, valori tensionale mari, dar fără risc de edem pulmonar sau hemoragie cerebrală, infecții, inflamații diverse.

Nivel IV – NONURGENT (Codul albastru) = nu reprezintă neaparat o urgență și poate însemna așteptare de 120 de minute sau mai mult. Includem aici o febră fără alte simptome de severitate, o tumefacție articulară, dispepsie (se va cuantifica bine, existând cazuri de infarct miocardic acut cu tulburări digestive), tuse, diaree, erupții cutanate care nu sunt cuprinse în sfera alergiilor severe.

Nivel V – CONSULT (Codul alb) =  pacientul care necesită o injecție, un vaccin, o schimbare de pansament, neavând acuze clinice. Acesta poate aștepta câteva ore până la preluare.

Codurile albastru și alb pot fi direcționate si către ambulatoriu, daca nu sunt într-o zi de sâmbătă, duminica, alte sarbatori legale sau in afara programului de lucru,  pentru a diminua fluxul de la UPU/ CPU.

Respectarea triajului pacienților la prezentarea în structurile de urgență reprezintă normalitatea cu toate că, să fim sinceri, exista inca multe asemenea structuri  unde triajul se face oriunde, oricând și de către oricine!

 

Related Posts