asistenti.jpgPeste 500 de asistenți și medici din 75 de spitale de urgență din țară au beneficiat de pregătire în domeniul trierii pacienților, managementului departamentului de urgență sau dezvoltării cercetării și publicării articolelor științifice în cadrul unui proiect derulat în baza Acordului-cadru între Consiliul Federal Elvețian și Guvernul României, ale cărui rezultate au fost prezentate joi de către secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne Raed Arafat.

De asemenea, au fost implicați peste 100 de „urgentiști” – în dezvoltarea algoritmilor și protocoalelor, peste 200 de asistenți și medici – în traducerea, verificarea și validarea manualelor de specialitate și peste 50 de paramedici – în revizuirea manualului de prim ajutor, a precizat Arafat.

„Acțiuni prioritare pentru pacientul în stare critică, formare de specialiști și infrastructura și dotarea – acestea au fost cele trei aspecte abordate în acest proiect. Astăzi vorbim de proiectul pe medicină de urgență, dar proiectul, în mare, are și o componentă pe terapie intensivă pediatrică, dar și pe partea centrelor de simulare pentru anestezie-terapie intensivă”, a spus oficialul MAI.

Potrivit secretarului de stat în Ministerul Sănătății Claudia Mahu, datorită acestui proiect, specialiștii serviciilor de urgență prespitalicești și spitalicești vor beneficia de formare inițială și continuă cu resurse moderne, aliniate la standarde europene și internaționale, de algoritmi și protocoale care, implementate, asigură creșterea calității serviciilor de sănătate acordate populației.

La rândul său, Peter Gordon, expert internațional, a spus că principalul aspect al finalizării acestui proiect, dar și al altora care s-au derulat în ultimii 16 ani a fost formarea medicilor de urgență. „S-a dezvoltat curricula de bază și a stat la baza creării unui grup de formatori ai medicilor de urgență. Nivelul specializării este un succes extraordinar. În 1995 aveam anesteziști foarte bine formați, dar în ultimii ani au fost formați specialiști în toate sectoarele serviciilor de urgență, avem și pediatri, neurologi, specialiști în boli cardio-vasculare, toate aceste ramuri au fost profesionalizate”, a declarat Gordon.

Proiectul „Îmbunătățirea calității serviciilor de urgență spitalicești și prespitalicești prin dezvoltarea și implementarea unui program de formare”, derulat pe perioada a 28 de luni, se înscrie în cei peste 20 de ani de susținere de către Guvernul Confederației Elvețiene a dezvoltării serviciilor de urgență din România.

Proiectul a avut o finanțare de 862.292 de franci elvețieni din care 85% (732.948,20 CHF) este contribuția elvețiană, iar 15% (129.343,80 CHF) este contribuția Ministerului Sănătății. Proiectul s-a derulat în baza Acordului-cadru între Consiliul Federal Elvețian, reprezentat prin Agenția Elvețiană de Dezvoltare și Cooperare, și Guvernul României, prin Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Sănătății, fiind implementat de către Centrul pentru Politici și Servicii de Sănătate (CPSS), în calitate de agenție executivă. AGERPRES