O companie din Cluj intră în forță pe piața de aplicații în medicină bazate pe inteligența artificială

Tecknoworks este o companie din Cluj, cu acționari români, lansată în anul 2001. Un pas important pentru Tecknoworks a fost începutul colaborării cu Microsoft, colaborare care, evident, la început nu a fost în contextul inteligenței artificiale sau al domeniului medical.”Astăzi”, spune Răzvan Furcă, GM  Tecknoworks, ”compania noastră are în spate peste un deceniu de parteneriat cu Microsoft, iar în ultimii ani, datorită faptului că am fost unii dintre “pionierii” utilizării și promovării platformei cloud Microsoft Azure, colaborarea noastră a devenit mult mai apropiată – atât la nivel regional, cât și global. În prezent Tecknoworks este Microsoft Gold Partner pe competențele Application Development, Cloud și Data Analytics.”

Revenind la AI și domeniul medical, Tecknoworks este și partenerul de tehnologie al Breathomix, o firmă olandeză care dezvoltă o soluție de inteligență artificială numită BreathBase. Aceasta permite diagnosticarea timpurie a bolilor pulmonare într-un mod rapid și neinvaziv, prin analiza moleculelor din aerul expirat de către pacienți. În primăvara anului 2017, Tecknoworks a participat, împreună cu Breathomix, la un hackathon organizat de Microsoft la Budapesta, pe tema inteligența artificială în medicină, unde a câștigat locul întâi. Cu această ocazie Tecknoworks a stârnit interesul Microsoft pentru  soluția prezentată, iar Microsoft a decis ulterior să se implice și să contribuie la succesul ei. “Acesta a fost practic începutul colaborării noastre cu Microsoft în domeniul AI în medicină”, spune Răzvan Furcă,  ”și în prezent lucrăm la mai multe proiecte de IA, atât în medicină și farmacie, dar și în alte domenii precum retail sau producție.”

IA  nu va înlocui medicii, ci va susține activitatea lor

”Când ne referim la IA în domeniul medical, potențialul este enorm – de la studiile clinice și dezvoltarea de noi medicamente, la eficientizarea și automatizarea proceselor din unitățile medicale și la modul în care se previn, se diagnostichează și se tratează bolile”, spune Razvan Furca.

”Multe soluții sunt deja disponibile și, în unele cazuri, chiar le utilizăm zilnic, fără a conștientiza că este vorba de “AI” – de exemplu ceasurile inteligente care monitorizează pulsul și sunt capabile să ne alerteze când anumite anomalii sunt detectate. Cu toate acestea, cred că încă mai avem un drum lung de parcurs până la adopția și utilizarea pe scară largă în domeniul medical a soluțiilor bazate pe inteligența artificială. Și aceasta pentru că cel mai mare obstacol nu este în zona de tehnologie, ci este o chestiune de încredere; inerenta reticență, atât din parta pacienților, cât și din partea personalului medical, este cea mai mare barieră care trebuie depășită. Progresele semnificative care s-au făcut în ultimii ani în IA au dat naștere la multe discuții aprinse, subiectul principal fiind dacă sistemele inteligente vor înlocui personalul medical. Opinia noastră este că acest lucru nu se va întâmpla într-un viitor apropiat, ci dimpotrivă, există un potențial foarte mare ca sistemele inteligente să ajute personalul medical să ia decizii mai bune, și în multe cazuri într-un timp mult mai scurt sau într-un stadiu incipient al unei boli, decât era posibil în trecut. Sau, dacă este să ne referim la tratamente, sistemele inteligente au capacitatea de a genera predicții, cu un nivel ridicat de acuratețe, în privința modului în care un pacient răspunde la un anumit tip de tratament. Impactul unor astfel de soluții poate fi uriaș, atât pentru pacienți în primul rând, cât și pentru intregul sistem medical și de asigurări.”

Inovațiile sunt disponibile pentru România, mentalitățile sunt însă o barieră

Răzvan Furcă spune că unele dintre aplicațiile dezvoltate de Tecknoworks sunt deja disponibile, altele vor fi disponibile probabil în viitorul apropiat. ”Dar bariera principală pe care o văd este mai degrabă legată de adopție, decât de disponibilitate și accesibilitate”, apreciază Furcă. ”Și o zonă în care putem și ne dorim și noi să contribuim este aceea de a ajuta oamenii să înțeleagă ce sunt și cum funcționează aceste sisteme și tehnologii, care sunt beneficiile și riscurile asociate cu utilizarea lor și cum pot fi ele adoptate în contextul specific fiecărei organizații sau instituții.”