“Compania Lafarge este angajata in programe de responsabilitate sociala pe termen mediu si lung cu organizatii-partener din intreaga tara”

Questiaux_Philippe.JPGAfirma Philippe Questiaux, CEO al companiei Lafarge Ciment (Romania) SA, intr-un interviu acordat in exclusivitate portalului www.Administratie.ro.

Acesta vorbeste, printre altele, despre implicarea companiei in parteneriate locale si internationale pentru minimizarea impactului operatiunilor Lafarge asupra mediului ambiant si pentru realizarea unor proiecte sociale de amploare.

– Domnule Philippe Questiaux, conform site-ului oficial al Grupului Lafarge, compania este implicata in proiecte comunitare de anvergura. Puteti detalia aceasta dimensiune a responsabilitatii sociale promovata de Lafarge? Care sunt cele mai importante proiecte de acest gen intreprinse de Lafarge?

– Lafarge este angajata in colaborari de durata cu parteneri din zona societatii civile si a institutiilor publice, avand semnate acorduri pe 3-5 ani care reprezinta angajamente asumate in diverse domenii considerate importante pentru companie: constructia de case decente, simple si accesibile ca pret, restaurarea patrimoniului arhitectural national, conservarea si protejarea biodiversitatii si a naturii, educatia vocationala si de arhitectura. Pe acesti piloni am construit programul „Astazi, pentru viitor!” care are toata sustinerea bugetara de care are nevoie si la care compania s-a angajat.

Programul “Astazi pentru viitor” este centrat pe cinci mari directii de actiune in care parteneriatele locale si cele internationale intregesc demersul durabil al sinergiilor comune cu parteneri credibili:

– Protectia mediului ambiant si a biodiversitatii – partener organizatia WWF -Programul Dunare Carpati Romania;

– Constructia de case simple, decente si accesibile pentru familii aflate in nevoie de locuinta – partener asociatia nonguvernamentala Habitat for Humanity Romania;

– Conservarea si restaurarea cladirilor din patrimoniul national, a siturilor naturale in care acestea sunt amplasate si a meseriilor traditionale – partener Fundatia Pro Patrimonio;

– Educatie superioara in arhitectura si formare vocationala in domeniul constructiilor – Universitatea de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu” si Grupul Scolar de Constructii “Anghel Saligny”, ambele din Bucuresti.

In plus, in siteurile noastre cele mai importante, derulam programe in parteneriat cu comunitatile locale in functie de prioritatile specifice ale acestora. Un exemplu in acest sens este acordul de parteneriat cu administratia locala din Medgidia unde noi avem cea mai mare uzina de ciment din Romania si unde avem proiecte pe 5 axe de interventie pe 6 ani, in functie de prioritatile si strategiile de dezvoltare locale.

– Care sunt prioritatile companiei Lafarge in acest moment?

– Prioritatile noastre in business sunt concentrate pe pregatirea interna pentru iesirea din perioada de incertitudine economica pe care o parcurgem cu totii: continuarea proiectelor de control al costurilor, dezvoltare interna strategica, dezvoltarea colaboratorilor, imbunatatirea conditiilor si comportamentelor safety. In ceea ce priveste minimizarea impactului operatiunilor noastre asupra mediului ambiant si implicarea sociala – ca piloni ai dezvoltarii durabile – continuam sprijinirea proiectelor interne care imbunatatesc performantele de mediu ale echipamentelor noastre (IPPC, Medgidia), respectiv a acelor programe comunitare care edifica, renoveaza sau restaureaza constructii. Acestea din urma consideram ca pot sa puna in valoare materialele pe care le producem. Suntem angajati in programe de responsabilitate pe termen mediu si lung cu organizatii-partener atat din domeniul protectiei mediului ambiant, cat si in cel al construirii de locuinte pentru familii nevoiase, restaurarea unor cladiri din Romania aflate in patrimoniul national si/sau mondial, cat si in proiecte educative sau de sprijin a formarii tinerilor in domeniul vocational de constructii sau cel superior, de arhitectura.

– Una dintre cele mai interesante teme de dezbatere in cadrul pietei de profil este protectia mediului. Cat de importanta este aceasta tema in strategia de comunicare a companiei? Cum promovati aceasta politica partenerilor de bussines? Dar clientilor?

– Lafarge si-a luat angajamentul voluntar de a imbunatati 16 indicatori de dezvoltare durabila pana in anul 2012, indicatori grupati pe 3 categorii: managment, social si mediu. Pe partea de protectia mediului, Lafarge s-a angajat sa reduca emisiile globale de CO2 cu 20 % in perioada 1990-2010, ceea ce inseamna de 4 ori obiectivul fixat pentru tarile industrializate de catre Protocolul de la Kyoto. In acelasi timp, LAFARGE sustine obiectivul Comisiei Europene de reducere a emisiilor de CO2, asa cum este prevazut in noua propunere de directiva.

Grupul Lafarge respecta si va respecta tintele impuse, uzinele de ciment din Romania aflandu-se in prezent la un nivel tehnologic ridicat, ce se incadreaza in limitele de emisii stabilite de legislatia nationala, aplicand tehnnicile actuale disponibile si ameliorand continuu impactul asupra mediului ambiant.

– Scopul principal al PR-ului este de a sprijini strategia de dezvoltare a companiei. Prin ce canale de comunicare reusiti sa faceti acest lucru?

– Canale interne, in primul rand, fructificand instrumentele de comunicare interna (electronice, directe, vizuale/foto/video, precum si scrise), deoarece valorizam acest tip de impartasire a informatiilor si valentele motivationale ale comunicarii interne bazate pe transparenta si dialog. Similar, pentru comunicarea externa, facem apel la elementele de continut ale businessului pentru a ne diferentia in piata si in comunitati, aducand in atentia clientilor si a celorlalti parteneri de afaceri si dialog, elementele dezvoltarii durabile asumate activ la nivel de Grup: eficienta economica, sociala si de mediu.

– Care este segmentul de produse care a inregistrat cele mai mare vanzari in anul 2008?

– In anul 2008, produsele care au inregistrat cele mai mari vanzari au fost cele consacrate pe piata in anii anteriori prin calitatea si durabilitatea constructiilor pe care le realizeaza: pentru cimentul la sac – Romcim (ciment CEM II B-M 42,5N); pentru cimentul vrac: Ciment CEM II A-S 42,5R si Ciment CEM II A-S 32,5R. Acestor tipuri de ciment trebuie sa le adaugam liantul pentru zidarie si tencuiala, Multibat, o inovatie Lafarge, un produs foarte bine asimilat si recunoscut de constructorii romani.

– Ce servicii oferiti potentialilor clienti care vor sa achizitioneze produse marca Lafarge?

– Clientii nostri beneficiaza de urmatoarele servicii:

– servicii de asistenta tehnica – comerciala in teritoriu, direct la locatia clientului;

– servicii de suport comercial si promovare;

– servicii logistice;

– servicii complexe de know-how;

– servicii de laborator betoane (proiectare retete beton, retete personalizate pe client, optimizari retete, training tehnic).

– Care sunt principiile comunicarii inovatiei in cadrul companiei Lafarge?

– Una din prioritatile strategice ale Grupului este inovatia, care presupune dezvoltarea unor game de produse si a unor produse durabile care sa ia in calcul doua necesitati principale. In primul rand, nevoia amprentarii minime a mediului inconjurator odata ce acestea sunt produse si, ulterior, puse in opera. In al doilea rand, necesitatea edificarii unor constructii durabile din toate punctele de vedere.

Aceasta inseamna valorizarea cercetarii si a promovarii produselor care incorporeaza idei noi si inovatii, crearea sinergiilor cu arhitectii, proiectantii si constructorii pentru punerea in opera a produselor inovatoare. Acestea sunt generate printr-unul sau mai multe elemente: cresterea gradului de utilizare a materiilor si materialelor alternative; gestiunea corespunzatoare a apei, energiei si propriilor deseuri; reducerea emisiilor in atmosfera, reabilitarea carierelor; implementarea unui stil de conducere responsabil si durabil.

– Ce obiective importante va propuneti sa realizati in 2009?

– Pentru anul in curs ne propunem sa continuam dezvoltarea de produse noi, inovatoare ca raspuns la cerintele mediului, precum si optimizarea serviciilor oferite clientilor. De asemenea, urmarim in continuare ameliorarea securitatii in munca pentru angajatii nostri, in uzinele noastre si in domeniul transporturilor. Ajustarea resurselor noastre la noua situatie a pietii de constructii, care nu se va ameliora inainte de cel putin un an, este un alt obiectiv pentru aceasta perioada.